Mitä mieltä olet vuorotteluvapaasta?

Minun mielestä korvaus (70% työttömyyskorvauksesta) on liian pieni.

Avainsanat: vuorotteluvapaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.01.2011 - 12:21

Korvaus on pieni todella, mutta toisaalta työura ei katkea. muuten saattaisi olla ehkä ennenaikainen eläke tulossa kun ihminen väsyy. Riippuu henkilön tilanteesat kuka sellaisen voi ottaa ja millaisesta työstä.
Sukulaispariskunta jäi juuri vuodenvaihteessa molemmat vapaalle koko vuodeksi, ovat viiskymppisiä molemmat. Lähtivät heti ulkomaille, asuvat omassa talossa maalla, vaimolla on kesämökki. Kyllä varmaan tulevat toimeen, kun ei ole velvoitteita lapsista eikä velkoja hartioilla. Työkin on sellaista että ammattitatioisen sijaisen saa.
Säästöä tulee yllättävästi siitä kun ei ole työssäkäynnin kustannuksia, voi laittaa ruokaa kotona jne.
Meikäläisen vuorotteluvapaa tulisi kalliiksi.... olisi koko ajan menossa eli matkustamassa johinkin suuntaan!
Rahaa kuluu kuitenkin, eihän kukaan nyt neljän seinän sisällä sitä aikaa vietä, sehän on tarkoitettu virkistäytymiseen.
Taannoin, se oli kat alkuaikoja, verottaja pisti koko vuoden verotuksen niille kuukausille jolloin oli töissä, jos ei siis ottanut kokonaista kalenterivuotta vapaaksi tammi-joulukuu. Miten mahtaa nyt olla. Kun olin luottamustehtävissä, tuosta asiasta jouduin muistuttamaan.

Kysyjän kommentti

Kyllä systeemi on sinänsä hieno, mutta minunkaan taloudellinen tilanne ei sitä kärsi. 700€ kuussa käteen on liian vähän, kun on noita lapsiakin kertynyt ja vaimo tienaa liian vähän. Eli on keksittävä jotain muuta. Kiitosta vaan kaikille hyvistä vastauksista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.01.2011 - 11:56

eihän sillä rikastu, mutta perustoimeentulo on taattu. eihän kulu työmatkoihin rahaa sinä aikana eikä myöskään työvaatteisiin. mutta tottamaar se isompi voisi olla.
korvaus on 80 %, jos on vähintään 25 vuotta vuorottelulain mukaista työhistoriaa ennen vuorotteluvapaan alkamista, mutta eipä siinäkään hurraamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 12:18

korvaus on kyllä pieni, mutta voisinpa itsekin harkita jääväni vuorotteluvapaalle. Mieheni aloittaa vuoden mittaisen vuorotteluvapaan ensi kesäkuussa talon rakennusprojektia varten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 12:27

Olin aikoinaan puol vuotta,ihan hyvä juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 12:33

Ystäväni lähti vapaaehtoistyöhön Costaricaan syyskuussa ( otti vuorotteluvapaan) ja tulee nyt helmikuunlopulla takaisin sieltä.
Voipi olla niin että tulee vain hetkeksi ja myy omaisuutensa ja lähtee sinne pysyvästi löysi ilmeisesti sieltä rakkautensa...
Joten hän varmaan hyötyi tuosta vuorotteluvapaasta todella...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 13:45

Vuorotteluvapaa on oiva ratkaisu, jos taloudellinen tila sen sallii. Ongelmana on se, että vuorotteluvapaan ajaksi pitäisi palkata työtön työnhakija. On olemassa ammatteja, joissa työttömyysaste on lähes 0%. Tämä aiheuttaa toisille rajoituksen ratkaisun käyttämiseen.
Tasan ei käy onnen lahjat tässäkään tapauksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 14:29

Mun ystävä/naapuri justiinsa aloitti vuorotteluvapaan ja jo alkaneen 2viikon aikana tuntenut olonsa virkeäksi ja voimalliseksi;puutui työssään ja aikoo palata syksyllä(jos ideoi muuta,niin...ei palaakaan)uutena ihmisenä "sorvin"ääreen.Hyvä systeemi vaikka kaltoin palkattu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 14:58

Eläkeläisen vuoroteluvapaa, mimmoinenhan se olisi. Ei minun aikanani työssä puhuttu vuorotteluvapaasta,
oliko se edes silloin käytössäkään. Siis ei kokemusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 15:17

On totta, että vuorotteluvapaasta saatava korvaus on luvattoman pieni siihen nähden mikä se saisi todellisuudessa olla. Tästä huolimatta vuorotteluvapaassa on enempi etuja kuin haittoja niin vapaalta hyväkseen käyttävälle, tämän perheelle, työnantajalle, työttömille, kuin koko yhteiskunnallemmekkin . Niitä aloja joissa vuorotteluvapaalle haluavan tilalle ei saada ammattitaitoista työtöntä sijaiseksi tuskin on montakaan ja uskonkin ettei niiden puute tule olemaan vuorotteluvapaiden yleistymisen esteenä . Olen näistä syistä johtuen vuorotteluvapaiden vankkumaton kannattaja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 16:44

Elämäntilanteen niin salliessa vuorotteluvapaa on erittäin hyvä juttu ja kuten sanottu siinä ei työsuhde katkea. Meillä on aina yksi hoitaja vuorotteluvapaalla. Tällä hetkellä on sairaanhoitajan vuoro.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 18:07

Kannatan ajatusta, ja osa ystävistäni on ollut vuorotteluvapaalla. Vaikka tulo on pienempi, mutta kun kerran on mahdollisuus pitää lomaa, niin miksei? Työtä kyllä kerkeää paiskoa eläkeikään asti. Työ ei tekemällä lopu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 20:31

Itse en ole koskaan ollut vuorotteluvapaalla..Kyllä kannatan jos on siihen mahdollisuus..Tulot kyllä saisi silloin olla vähän suuremmat.Kyllähän joissakin asiossa voi säästää,kun on vapaalla..Kotona tulee ruoka-kustannukset havemmiksi..voi laittaa harkiten edullista sapuskaa..
Työmatka kulut jäävät pois..ja työvaate kulut..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 09:47

Kyllä joissakin perheissä voi olla hyväkin juttu tämä. Mutta ei mitkään korvaukset ole kehuttavan suuria.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 10:14

Se on hyvä vaihtoehto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.01.2011 - 19:15

Omalla kohdallani ei ole eikä tule ajankohtaiseksi koskaan.
Siskoni kiroaa kun tilipussi pieneni rajusti - on jonkin asteisella osa-aikaisella eläkkeellä, jossa tulot lasketaan samalla tavalla. Muuten kyllä tykkää olla töissä ja vapaalla, töissä ja vapaalla.