Mitkä ovat alkavan / alkaneen äänenmurroksen varmat merkit?

Avainsanat: äänenmurros helari heliumi murrosikä myöhäinen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.01.2011 - 14:09

Äänenmurros on pääasiassa pojilla murrosiässä (10–16 v.) esiintyvä äänifysiologinen häiriö. Aikaisimmilla se alkaa jo 10–11-vuotiaana ja myöhäisimmillä vasta yli 16-vuotiaana. Keskimäärin äänenmurros alkaa kuitenkin 13–14-vuotiaana. Loppuminen on yksilöllistä.
Äänenmurroksen aiheuttaa nopeasti kasvava kurkunpää ja äänihuulet, jotka eivät ole täysin mukautuneet uusiin olosuhteisiin. Tavallista on, että äänenmurroksessa vaihtelevat matalat aikuisen miehen äänet ja kimakka nuoren pojan ääni.
Tavallisesti puheäänen korkeus laskee pojilla noin yhden ja tytöillä puoli oktaavia.
Erityisiä huolia äänenmurros tuottaa laulajille, koska se saattaa merkitä järjestelmällisen harjoittelun ja esiintymisen katkeamista jopa vuosiksi. Aiemmin äänenmurroksen aikana pidettiin parempana, jos poika ei laulaisi ollenkaan, ja tätä saatetaan toteuttaa vielä joissakin musiikkilaitoksissa. Nykyään tosin poikia kehotetaan jatkamaan laulua äänenmurroksesta huolimatta, jottei laulun taito unohtuisi.
fi.wikipedia.org/wiki/Äänenmurros

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.01.2011 - 14:57

en ole oikein perillä, mutta olen kuullut sanottavan, että äänenmurros ja karvoitus ovat yhtaikaisia merkkejä.
Ei ole kokemusta, itsellä kolme tyttöä, joilla oli vain murrosikä, mutta ei sekään kovin paha.
Ainoastaan nuoremman kanssa ongelmia siinä. Juu anteeksi poikkesin taas aiheesta.
Murros kuin murros.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 15:44

Ainakin pojilla on ääni välillä hyvin matala ja sitten välillä kimeä kuin pienellä lapsella. Omalla pojallani äänenmurros alkoi 12-vuotiaana ja kesti noin vuoden. Aataminomena kasvoi aika lailla ja lopulta ääni oli koko ajan matala miehen ääni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 20:58

äänen madaltuminen, eli äänenmurros: äänielimet kaulassa kasvavat, kurkunpää työntyy alemmas ja kasvaa muodostaen näkyvän "aataminomenan"

fi.wikipedia.org/wiki/Murrosik%C3%A4

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 22:43

varma merkki äänenmurroksesta on kun saa potkut Cantores Minores (tai vastaavasta) poikakuorosta ;-D

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 19.01.2011 - 15:05

Taisin itse olla seiskalla kun rupesi äänenmurros kiusaamaan. Oppitunnilla vastatessani kysymykseen saattoi ääni yht'äkkiä muuttua kimeäksi ja kyllä se muuten nolotti...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.01.2011 - 19:04

Tuolla linkissä paljon muutakin nuoruusikään liittyvää:
kotijakoulu.kartano.verkkopo...060321.pdf

Lähteet:
google