Kuinka kauan tallentavat digiboxit keskimäärin kestävät?

Meillä ko. laite sanoi kerralla yhteistyösopimuksensa irti. laite ostettu 20.2.2008 eli kahden vuoden takuuaika ei ole enää voimassa. Myyjän tyly kommentti oli, että ei kannata korjata vaan pitää ostaa uusi. Näinkö lyhytikäisiä digiboxit todella ovat, hintaakin laitteella oli noin 350€. Onko myyjäliikkeellä tai maahantuojalla minkään sortin vastuuta?

Avainsanat: hajonnut digiboxi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.01.2011 - 09:17

Meillä tallentava digiboksi(tais olla Handan/Welho) lopetti toimintansa muutaman kuukauden takuuajan loppumisesta,silloin maksoi melkein 400€(399€),se oli eka ja vika.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.01.2011 - 08:43

5 vuotta on ollut ensin minulla ja siiten annoin tyttärelleni ja hänellä se pelaa moitteettomasti.
Kerran takuuaikana sippasi. Nauhoitettu on paljon. Mainos<. merkki oli Handan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 09:05

Meillä ensimmäinen tallentava digiboksi kesti vähän yli vuoden, nyt meillä on nämä telkut joissa on sisään rakennetut boxit, ja nauhoitusta varten on erikseen tallentava boxi, on kestänyt nyt vuoden ainakin, nykyään tuo elektroniikka on kertakäyttö tavaraa, korjaaminen tulee kalliimmaksi kuin uusi peli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 09:35

Hyvällä tuurilla saattaa kestää kymmenisenkin vuotta. Harvoja ovat kuitenkin noin pitkäikäiset. Kertakäyttövehkeitä tuntuu olevan, joita ei kannata korjauttaa kuin takuuajan puitteissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 09:41

Digiboxit, varsinkin tallentavat, ovat osoittautuneet melko lyhytikäisiksi. 2 vuotta on monella tallentavalla boxilla kestokyvyn ylärajoilla. Boxi, varsinkin sen sisällä oleva virtalähde, käy tosi kuumana. Monissa boxeissa on koko pinta täynnä jäähdytysrakoja. Jos boxin päälle jättää lehden tai paperin, niin jäähdytys estyy ja laite tuskin kauan enää pelittää. Muutenkin kannattaa huolehtia, että boxin ympärillä ilma vaihtuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 10:25

jos myyjä olisi ollut fiksu, olisi ottanut laitteen vastaan, se olisi voitu lähettää ja pyytää ensin kustannusarvio korjauksesta. kuitenkin noin lyhyt aika takuun loppumisesta, kyllähän laitteen käyttöikä pitäisi olla pidempi. voisit käydä liikkeestä kysymässä kuka huoltaa / korjaa sinun laitettasi, jos ei sinulla ole itselläsi siitä tietoa. tietysti lähettäminen korjattavaksi tulee kalliiksi. saattaisi jopa maahantuoja tulla vastaan korjauskustannuksissa , jos käy hyvä säkä . kokeile vaikka soittaa sinne. ( veljeni ex-vaimon läppäri oli paukahtanut vähän aikaa takuun loputtua, hän sai uuden läppärin tilalle, koska vika oli sellainen että olisi laitteen pitänyt siltä osin kestää kauemmin. )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 21:05

Meillä on television sisällä tuo digiboxi ja toimii vallan moitteestomasti...

keskustelu.suomi24.fi/node/9255622

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 21:29

Kyllä olet saanut todella maantia-päivän dikiboxsin...Kyllä harmittaa,kun nykyajan vehkeet ovat yleensä paljon heikompia..kun ennen vanhaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 22:47

Et kertonut merkkiä / mallia, etkä vian laatua ?
Hyvin usein tallentavat boksit hajoaa 2 - 4 vuoden kuluttua. Varsinkin kuumana käyvistä bokseista (jatkuvasti päällä olevat) hajoaa (kuivuu) elektrolyyttikondensaattorit virtalähteestä sekä muualta, se on hyvin halpa osa vaihtaa, tai sitten kovalevy - mikä on sitten jo kalliinpaa, jos edes löytyy vastaavaa varaosaa. Jotkut fiksut on kytkenyt sen tilalle ulkoisen kovalevyn.
Boksin jatkuva sammuttelu taas voi aiheuttaa liitosten ja juotosten huonoa kosketusta (lämpötilan vaihtelut) varsinkin nykyään, kun EU on kieltänyt lyijyn käyttämisen juotoksissa.
Sammuttele sitten boksi tai ei, kumpi sitten lienee parempi tapa ?
Ehkä kannattaisi pyytää kustannusarviota korjauksesta, kunnon korjaamosta eikä myyjältä.
Usein on helppoja vikoja ja yleensä niinpäin, että mitä "pahempi vika" sitä halvempi korjata.
Tarkoitan, että jos laite on täysin pimeä, niin vika on helpompi paikallistaa, ja se voi olla pelkkä sisäinen sulake, sekä joku muu syy joka sen on polttanut (esim. virtalähteen vanhentunut konkka).
Epämääräisten satunnaisten häiriöiden etsintä ja korjaus on usein vaikeampaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.01.2011 - 18:59

Senkin osto on sellaista onnenkantamoista. Ei taida enää olla merkeillä väliä. Toiset kestää, toiset eivät. Ihan hirvittää, meidänkin on jo muutaman vuoden vanha.