laitoin valkoviinit käymään ekaa kertaa niin täytyykö toi vesilukon korkkikin pitää kiinni vai eikö ?? ohjeissa ei mainittu mitään

Lisätty: 23.01.2011 - 12:26

putte .. laitoin sitruunahappoa sen verran ku paketissa oli en muista määräää, paketti sisäls kaikki muut paitsi sokerit , tietenki pöntön ja lappoomisletkun itse ostin 12 prossast pitäs tost tulla,

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.01.2011 - 21:27

Se ei ole korkki (tiivis) vaan pelkkä "hattu" jonka alta käymisestä syntyvä hiilidioksiidi pääsee poistumaan. Vettä ei vesilukossa tarvitse olla kuin vähän sen mutkan alaosassa, jotta se ei pulputa turhan kovaa.
Laitoitko sitruunahappoa 50 g, kuten ohjeissa yleensä on ? se on ehkä turhan paljon, 10 - 20 g riittää mielestäni maustamiseen. Kokeilemalla löytyy jatkossa mieleinen määrä. Maku voi olla aluksi outo, mutta siitä oppii jopa pitämään.
Itse olen laittanut eniten Suomen Kotipanimon Karahvi Libfraumilch valkoviiniä.
Onnea tehtailuun.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.01.2011 - 05:47

Kiinni vain heti kun käyminen tasaantuu niinpaljon, että vesi pysyy lukossa. =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 09:41

kotiviininteko-ohjeita:
www.kotiviini.fi/fi/Miten-te...viinia.php

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 15:09

www.viinit.pp.fi/kotiv.ohj.html

kotiviinin 10 käskyä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 15:14

Kiinni vain, mutta ei ilmatiiviiksi. Pääsee "poika" pulputtelemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 19:59

Siitä on jo vuosia, kun kotiviinejä itse valmistin, mutta kyllä se vesilukon korkki muistaakseni piti aina kiinni olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 20:29

Kyllä pitää olla korkki kiinne...kiva seurata sitä pulputusta..Aikoinaan tuli paljon tehtyä kotiviiniä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.01.2011 - 21:20

Onnea yritykselle. Minun viinini tuli kalliiksi kun piti tapetoida yksi huone uudestaan.
Ja muutama tovi meni lattioita pestessä eräänä valmistusyönä. Mutta se mitä siitä onnistui, olikin sitten hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 18:55

Onnea vain yritykselle, toivotaan että tulee hyvää. On vuosia kun meillä on viiniä tehty, mutta muistelen että korkki olisi ollut paikallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 09:56

Teetkö viinietikkaa vai mitä? Viiniä ei itse voi tehdä ainakaan tietojeni mukaan vai voiko? Kauheata se varmasti on jos "viiniä" itse yrittää tehdä. kerran olen joutunut kohteliaisuudesta masitamaan jotain kotiviiniä ja siitä vatsa kärsi eli tuli kivut ja vatsa turposi. Hirveä kokemus!