Uuden kielen opettelu

Oletko opiskellut aikuisena jonkun täysin uuden kielen? Miten kauan kesti, että sillä alkoi pärjäämään keskustelussa paikallisten kanssa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.01.2011 - 21:30

jatkuvaa kielijumppaahan tämä on ollut koko elämä ....

ihan oikeesti aikuisena ja ihan oikeesti täysin vierasta kieltä olen kerran joutunut olosuhteiden pakosta opettelemaan .... kuukauteen ei ollut mahdollista tulla ymmärretyksi muulla kielellä kuin eräällä swahili-muunnelmalla (sesoto)

.... selvisin hengissä, siis opin ja läksijäistilaisuudessa pidin puheenkin jolle taputettiin raivokkaasti ...

itse asiassa pärjäsin paikallisten kanssa jo aika hyvin, mutta nopeasti tullut on pian kadotettu, käytön puutteessa lähes kaikkia on unohtunut, tiedä sitten miten nopeasti palautuisi jos olisi tarvetta ...

Kysyjän kommentti

Suahilin murre kolmessa kuukaudessa on melkoinen saavutus.
Itselläni tuo Espanja ei kovin hyvin suju puolen vuoden jälkeenkään. Ei tosin ole mitään pakkoa, eikä oikein huvittaisikaan tankata, kun sanat ei enää jää päähän niin kuin nuorena, niin se vähän turhauttaa. Mutta kyllä se siitä alkaa sujumaan kun on edes alkuun päässyt.

Meilläpäin oli taannoin eräs professori jota pyydettiin matkalle tulkiksi ja mies suostui sen enempiä miettimättä. Kysyi kuitenkin, että "minne menette ja milloin?" Se oli kahden viikon päästä jonnekin udmurtian taakse, en millään muista niin oudon paikan nimeä. Proffa sanoi, että ei hän sitä kieltä osaa, mutta onhan tässä aikaa opetella.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.01.2011 - 20:58

n. 7-vuotta. (en vielä siltikään osaa sillä ajatella, koska käyttö vähäistä) "Venäjä on vaikeeta jopa Savoks".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2011 - 22:40

Eipä tule opiskeltua, Turun murre ja Suomenkieli riittää vallan hyvin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2011 - 23:26

Pakosta jouduin suorittamaan ruotsin kielen. Kukahan senkin on keksinyt. Kuuntelen vieläkin sujuvasti, mutta puhe on niin ja näin. En enää muista juuri mitään. Lontoon kielellä olen pärjännyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.01.2011 - 00:51

Lontoon murteen, en osaa sitä vieläkään. Mutta yksinkertaisissa asioissa pärjään jotenkin ulkomailla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 01:24

Peesaan valperia,mielestä haihtuu alta aikayksikön käytön puutteessa.Itse opiskelin jonkinlaisen japanin kielen taidon,jopa Japanissa hiukan pärjäsin,en tosin keskustelua harrastant,mutta osasin ulos ;-) ja mun japanialaisen ystävän kanssa liikkua. Vuosien varrella se on hävinnyt,mutta usko edelleen kaikesta opitusta ja unohdetusta,että ovat jossain takaraivossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 11:19

Olen suorittanut ruotsinkielen tutkinnon, mutta aikaaa on jo 52 vuotta. Arvaatte, että en osaa mitään. Olisi pitänyt olla sellaisessa työssä, jossa sitä olisi käyttänyt jatkuvasti. Kielioppipuolikin oli kuulemma loistava
ruotsin kielen puolella. Mutta vuosikymmenet ovat kasvattaneet harmaan sammalkerroksen niiden
aikojen päälle. Ei en minä enään opettele mitään uutta kieltä. Onhan siitä jotain yksittäisiä lauseita jäänyt mieleen, mutta ei niillä pärjäisi edes Ruotsin puolella.

Lähteet:
Muistojen aikaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 15:03

En osaa mitään hyvin, mutta toimeen olen tullut. Tuota espanjan kieltä ajattelin omalle kohdalle, että kunnolla opiskeltuna saattaisin alle vuodessa hallita sen jotenkin, mutta vierasta kieltä pitää käyttää niin se pysyy muistissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 20:06

Kreikan kieltä olen opiskellut, mutta vain alkeet osaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 20:48

Kyllä on huono toi kielipää..että en kyllä opi uusia kieliä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 08:47

Kyllä jos aikuiseksi lasketaan 20veeikäinen. Aloin opiskelemaan kielitä todenteolla eli tutkintoon asti parikymppisenä. Se tarkoitti myös että opetellaan kunnolla. Kreikan kieltä yritin jossain vaiheessa opetella eli kotitarpeiksi, nyt sen olen unohtanut koska siinä maassa osaavat turistienglantia ja kielen käyttö jää vähäiseksi.
Ranskan ja saksan kielet haluan säilyttää aktiivisina ja siinä auttaa sekin kun päivittäin katsoo ko. maiden TV-kanavia, toki työssäni niitä tarvitsen myös, vaikka ei ihan päivittäin. Kun joutuu myös kirjoittamaan vieraita kieliä, se on hvyä haaste.
Kielen oppiminen riippuu siitä miten hyvä kielipää on.
Opiskeluaikanani olin Suomen ulkopuolella ja käytin myös muutamia kielin päivittäin. Sen minkä kerran kunnolla oppii, sen myös taitaa loppuelämänsä. Luulen että pärjään niillä kielillä joiden taito tuli aikoinaan hankittua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 18:51

Välillä kertaan, kertaus on opintojen äiti. Suuremmin en ole opiskellut. Toivotan sinulle onnea opiskeluun.