-m-
Kysytty: 14.01.2011 - 14:24

Vaikka vanhemmat ovat sukunimeltään tavallisia suomalaisia, voiko heidän lapsellaan kuitenkin olla kansainvälinen etunimi?

Avainsanat: mikä lapselle nimeksi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.01.2011 - 14:56

Tottakai voi niin tehdä.

Tuolta linkistä löytyy paljon nimiä.

xestia.net/nimikone/index.php

Lisätty: 14.01.2011 - 14:57

Samalta sivulta löytyy myös ohjeet ja linkki nimilakiin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.01.2011 - 15:02

Tietenkin voitte valita millaisen nimen itse haluatte.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 15:07

Kyllä voi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 15:19

kyllä nimi voi olla melkein mikä vain kun järkeä käyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 15:36

Melkein mikä vain,tietysti sopivaisuusrajat yms.mutta kuka nyt lapselleen mitään sopimatonta antaisikaan.Nimikone oli tosi hauska!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 15:39

Toden totta onhan niitä nyt jo paljon ns, kansainvälisiä nimiä, niin tytöillä kun pojillakin.
Mm. Max, Nico Felicia. Mutta monet suomalaiset nimet ovat alkuaan ulkomailta kuten
Paula (latinasta), Laura (italia), Anna (hebr) ja Heidi (saks.kotiutuneet aivan
Suomeen kuuluvaksi.

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 15:44

Minulla on Toni-Petteri ikää 35 v vanhin lapseni, tytär on syntynyt Tuiren päivänä ja sai uuden nimen siitä, nimi olisi ollut alunperin Tiia-Pauliina ja lapsenlapsieni nimet ovat Jami , Noora , Jessica , ja pieni 2v on Jasmin, ei nämä nimet ole suomalaista alkuperää, toisina niminä on käytetty sukujen toisia nimiä, mutta meillä poikkeuksen tekee nimi Noora hän on NOORA MAARIT.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 15:59

Tottakai voi. Minusta se että sukunimi on Suomalainen ei ole mikään este kansaivälisen etunimen antamiselle lapselle. Alexis Benjamin Nieminen, Sarah Jane Perttuli, Ana Maria Tiensuu, Max Leon Juhola... Siinä muutama kansainvälinen etunimi, suomalainen sukunimi yhdistelmiä jotka tähän hätään keksin. Eikös olekkin hyvin yhteen sopivia?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 16:00

Mä muistan kun meille tyttö syntyi ja nimikin piti saada.Sanoin että se on meidän yhteinen satu.Sitten tuli mieleen susanna . Elisabeth oli mummin nimi. kaikki sovitettiin yhteen. Siitä syntyikin pitkä nimi. Mutta tytär tyytyväinen ollut nimeensä.

Lisätty: 14.01.2011 - 16:14

www.youtube.com/watch?v=09OWfebHZ3Q

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.01.2011 - 19:39

Miksei voisi. Minä kyllä miettisin sellaisen sukunimeen hyvin sopivan etunimen. Sellaisen ettei lapsi joudu sen takia esim. kiusaamisen kohteeksi.
Tarha- ja koulumaailma jo aika raakaa tänäpäivänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 19:43

Minulla on nuorin tytär Jane (kun ollaan Suomalaisia niin luetaan niinkuin on kirjoitettu) hänellä tytär Jade !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2011 - 16:40

Kylllä toki.
Nykyaikana se on melkeinpä suositeltavaa, kun matkustetaan niin paljon ja työtkin vievät yhä useamman ulkomaille. Omaa nimeäni on hyvin hankala selittää muille kuin suomalaisille.
Tuossa tulikin jo Sirkkaliisalta Paula, Laura, Anna ja Heidi. Lisäisin vaikkapa Maria, Elisabeth, Henry, Alexasander, Albert, Herman, Christian, Eva, Nina ja tietenkin IDA. Sellainen kumminkin, että ei Suomessa tarvitse kovin kauaa selitellä miten se kirjoitetaan.
Nuo tulivat mieleen äkkiseltään, mutta täältä löytyy lisää vaikka millä mitalla. babynamesworld.parentsconnect.com/
Kannattaa myös miettiä, että ei valitse sellaista, että nimi väännetään välittömästi joksikin vähemmän kivaksi lyhennökseksi tai väännökseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 21:20

Kyllä voi tietenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 21:59

Kyllä vanhemmat voivat antaa nimen mikä heitä miellyttää..vaikka olisi kansainvälinen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 04:33

Voi olla, minulla on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2011 - 10:09

Sitä on liikkeellä, ihan huvittaa. Matti ja Maija Mönkkösen lapsen nimi voi olla Isabella Carolina Sarah vaikka vanhemmat eivät osaa sanaakaan vieraita kieliä! Se on kyllä puhtaasti hienostelua.
Nyt ovat kyllä tavalliset, vanhemmat suomalaiset nimet käytössäyhä laajemmin ja se on hyvä suuntaus. Etunimen olisi hyvä sointua sukunimen kanssa yhteen.
Onneksi nimiä voi nykyään vaihtaa mutta se tulee vasta aikuisiässä kun itse voi päättää. Nimen on hyvä olla myös sellaisen että sen ymmärtää korvakuuloltakin ja osaa vieraskin kirjoittaa tarkentamatta (asiakaspalvelutilanteissa).