Onko tomaatti vihannes, juures, hedelmä? Vaiko mikä?

Tästäpä ollunna 'riitaa' kun ite oon lukenu/saanut tietoo (ku en muista enää mist), et mikä tomsku oikein on näistä, kerroha sie

Lisätty: 26.09.2008 - 16:18

Joskus kuullut, et tomaatti on ko. kasvin hedelmä, vaikka tosin itekin sanon vihannekseks...

Avainsanat: tomaatti vihannes hedelmä juures vihannes

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.09.2008 - 11:35

VihTomaatin hedelmä on kasvitieteellisesti määritellen kaksi- tai monilokeroinen marja. Kaksilokeroinen hedelmä on kahdesta emilehdestä kehittyvä perusmuoto. Kolmelokeroinen hedelmä muodostuu, kun toinen emilehti jakaantuu kahdeksi. 4-5-lokeroiset hedelmät syntyvät kaksi- tai kolmelokeroisten hedelmänaiheiden kasvaessa yhteen.
annes, jonka syötävä osa on hedelmä, joka onkin oikeasti marja???

Lähteet:
www.finnfood.fi

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.09.2008 - 21:52

juures se ei ole, koska tomaatti ei kasva maasta niin että siihen juuret tulisi. (porkkana, punajuuri, selleri, ) < nuo ovat juureksii. hedelmäkään se ei oo ( en nyt ossoo esimerkkii antaa jotta miksi ei.) joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää vihannes, vaikkakin miun mielestä ei ku joo (hedelmät kasvaa puissa) kääk meen ihan sekaisin, mutta mielestäni tomaatti on vihannes piste >.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2008 - 21:54

Vuoden 2002 Vihannes oli tomaatti.
www.finfood.fi/finfood/kasvi...enDocument

Vuoden 2008 vihannekseksi on valittu punajuuri.

Tomaatti on maailman suosituin vihannes:
www.kauppapuutarhaliitto.fi/...ihannekset

Tomaatti on suomalaisten ykkösvihannes:
www.kotimaisetkasvikset.fi/f...endocument

Varmaan tomaatti on VIHANNES .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2008 - 22:15

vihannes

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2008 - 22:21

Vihannes Of course : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2008 - 23:08

Vihannes ja hyvä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2008 - 08:02

Meidän S-market myy tomaattia vihanneksena (tiskin päällä lukee niin)

Lisätty: 26.09.2008 - 13:04

Martta on kovin monella tapaa oikeassa ja jos vielä yksi kirjallisuusviite lisää, niin jossain kertomuksessa (jonka nyt muuten olen unohtanut) tomaattia sanottiin Paratiisiomenaksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.11.2008 - 14:54

tomaatti on hedelmä.tomaatti EI OLE VIHANNES!