Auttakaa rakkaat Napsut! Miten saa saintpaulian pidettyä hengissä??

Kaksi olen jo kiduttanut hengiltä, kolmatta en enää viitsisi tuomita tuhoon... ne edelliset jotenkin luuskahtivat, lehdet muuttuivat kellertäviksi ja löllöiksi. Siis kuinka usein ja mimmoisia määriä sille oikein pitää juottaa? Ja pitääkö lannoittaa? Ja mistä tietää että sillä on taas jano? Kaikesta avusta tulen olemaan kiitollinen, tv. nimim. musta peukalo

Avainsanat: vihreä peukalo kasvien hoito huonekasvit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.01.2011 - 22:14

Ei tykkää liisata kastelusta..pitää olla valoisassa paikassa..Minulle neuvoi yksi mummo kenellä kukkii jatkuvasti...keino on että laittaa kerran viikossa kuumaa kahvia kukkasen aluslautaselle...eikä mitään muuta lannotusta..Näin olen minäkin saanut kukkimaan..ja kuumaa pitää olla kasteluvesikin..ei saa koskaan kastella juuresta..vaan aina alustalle kastelu vesi..

Kysyjän kommentti

Taas oli ihan mahottoman vaikea valita, kun oli niin monta hyvää vastausta ja roppakaupalla niksejä kukkaparan pelastamiseksi. Ihme näyttää tapahtuvan sillä kukka näyttää jo virkeämmältä... kahvi näköjään piristää myös muita kuin ihmisiä! Kiitos aivan kaikille vastauksista. Tv. nimim. "vihertää jo, vaikka vielä keskellä kämmentä onkin..." (siis se peukalo, joka ennen oli musta.)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.01.2011 - 21:50

En osaa neuvoa kukkienhoitoa, joten laitan vain pari listaa
www.google.fi/search?q=saint...=firefox-a

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2011 - 22:07

Minun äidilläni on monta niitä erivärisiä ja hän antaa lämmintä vettä niille, koita sormella sitä mullan kosteutta, ja jos vanhaksi se kasvi tulee niin ota lehti ja juurruta uusi kukkanen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2011 - 22:42

Meillä suvun naiset kasvattivat santpauliaa. Ja ohjeena oli että kukka kastellaan lautaselle. Ja aivan niin kuin maarit3 sanoi, kastellaan vasta kun mulata on kuiva. Vaikka joka päivä voi kokeilla joko on kasteluaika. Lannoituksesta ja lepokaudesta ja kesäkasvatuksesta täytyy äidiltä kysyä miten niiden kanssa tehdään.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 13.01.2011 - 22:45

Kukkaa ei saa kastella hengiltä. Anna sen välillä kuivahtaa ihan kunnolla ja sen jälkeen annat aimo tujauksen todella kuumaa vettä niin saat sen jopa kukkimaan. Meillä ei santtuja lannoiteta lainkaan mutta silti ne jaksavat uskollisesti kukkia.

Lisätty: 14.01.2011 - 14:13

Tuli tuosta Toffen vastauksesta mieleen että niinhän meilläkin toimitaan, eli hiivaa santuille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2011 - 23:11

Hei
Olen joskus herätellyt läehs kuolleen Saintpaulian kastelemalla sitä lämpimällä vedellä. Vesi kaadetaan lautaselle, josta kukka sen juo. Jos kaadat vettä ruukkuun, vesi tekee lehdet ikävän näköiseksi.

Nyt kun kukintakausi on ovella, voit kohta aloittaa viikottaisen lannoittamisen, mutta kerralla vain vähän. Saintpaulia ei pidä liiasta paisteesta. Länsi-ikkunalle sijoiteteut pauliani kukkivat uskomattoman paljon ja suurin kukin, pohjoisikkunalla maltillisesti, mutta eteläikkuna sai ne läkähdyksiin.

Muistelen, että tätini aikoinaan kasvatti uuden kasvin sen lehdestä, jonka tyrkkäsi muultaan ja lasi päälle tasapainottamaan kosteutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 07:03

Lämmintä vettä, ja joskus siinä hieman hiivaa..
uusi kukka todella juurrutetaan yhden lehden kanssa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 07:32

Siinäpä oli hyviä ohjeita roppakaupalla. Minulla kukoistavat ja kukkivat aina vaan. Aluslautaselle kastelen lämpimällä vedellä. Lehdille ei saa vettä tiputtaa. Joskus laitan kasteluveden joukkoon pannun pohjalle jäänyttä kahvia.Mieluiten niukka kastelu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 08:21

Itselläni ei santtuja olekkaan. Mutta olen kuullut että kun laittaa kukinnan aikana hiukan hiivaa niin lisää kukkivuutta. Ei omia kokemuksia.Ei tykkää päältä kastelusta.Lannoita sitten vasta kun kukkii. Jotain kastelulannosta veteen. Ei liikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 08:50

Kastele santtua aina lautaselle, ei suoraan kukan juurelle eikä varsinkaan lehdille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 10:23

Minulle käy vähän samalla tavoin kuin Sinulle. Katselin noita vastauksia ja kokeilen seuraavaksi Toffen hiivakonstia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 13:18

lienet liikaa kastellut.
stpaulia tykkää aluslautaselle kastelusta, ei päältäpäin.
äidilläni oli hyvä viherpeukalo niittenkin kukkien suhteen, kukoistivat nekin ja kukkivat mennentullen.
yhden toin omaan kotiini hänen kuoltuaan, ei tykännyt muutosta, kuolla kupsahti kukkakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.01.2011 - 15:51

No ensikerran minäkin kuulen hiivan tehosta tuossa kukan hoidossa.
Täytyypä kokeilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.01.2011 - 19:22

Sama ongelma oli minullakin ennen, mutta sitten aloin kokeilemaan tällaista hoitoa.
Laitoin ruukun isompaan astiaan. Kaadoin astian pohjalle kuumaa vettä niin reilusti että kukan purkin pohja upposi veteen. Sitten kun kukan mullanpinta tuntui kuivalta ja se oli imenyt veden, laitoin taas kuumaa vettä riittävästi. Kunhan ei kastele päältä ja pitää valoisella paikalla, niin pitäisi pysyä hengissä. Tosin ei Sant Paulia ole kovin pitkäikäinen, ns. kausikukka kuten kukkakauppiaat sanoo. Kesällä sitten ulos, mutta ei täysin auringonpaisteeseen eikä sateeseen.
Lehdet eivät tykkää vedestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 04:05

Siinä taisikin sinulle jo parhaimmat vinkit tulla, älä kastele kukkaa liikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 08:39

Sitä ei saa kastella liikaa, sillä juuret mätänevät helposti. Itse en ole moista kasvia koskaan kasvattanut, äidilläni oli aikoinaan jokunen ja vaikka oli tunnettu viherpeukalo, totesi ettei halua moisen oikukkaan kasvin kanssa olla tekemisissä. Oliko niin että kasteleminen mieluiten aluslautaselle?