Montko kertaa suomalainen on voittanut yleiskilpailun "Montessa"?

Avainsanat: monte-carlon ralli suomalais voittajat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.01.2011 - 13:48

Yksitoista niitä on.

1965 Mäkinen, BMC
1966 Toivonen, Citroën
1967 Aaltonen, BMC
1985 Vatanen, Peugeot-Talbot
1986 Toivonen, Lancia Delta S4
1999 Mäkinen, Mitsubishi Lancer EVO
2000 Mäkinen, Mitsubishi Lancer EVO
2001 Mäkinen, Mitsubishi Lancer EVO
2002 Mäkinen, Subaru Impreza WRC
2006 Grönholm, Ford Focus RS WRC
2010 Mikko Hirvonen, Ford Fiesta S2000

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Monte_...rlo_-ralli

Kysyjän kommentti

Taitaa kohta olla 12 jos ja kun punkaharjulainen pääsee maaliin

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.01.2011 - 16:42

Ensimmäinen Monte Carlon rallissa kilpaillut suomalainen oli insinööri Lothar Westrén-Doll vuonna 1934. Vuonna 1935 oli mukana kuusi suomalaista, mutta tämän jälkeen siellä nähtiin suomalaisia osanottajia seuraavan kerran vasta sotien jälkeen, vuonna 1949. Alkuaikoina suomalaisten kilpailijoiden taustatukena oli silloinen Suomen Automobiiliklubi. Suomalaisten, kuten muidenkin pohjoismaalaisten, menestys Monte Carlon rallissa oli kuitenkin melko vaatimatonta 1960-luvun alkuun saakka. Ensimmäinen rallin suomalaisvoittaja oli Timo Mäkinen vuonna 1965. Suomi sai kolmoisvoiton vuonna 1986: voittaja oli Henri Toivonen, toinen Timo Salonen ja kolmas Hannu Mikkola. Tommi Mäkinen voitti rallin peräti neljä kertaa peräkkäin vuosina 1999-2002. Muut suomalaisvoittajat ovat olleet Pauli Toivonen (1966), Rauno Aaltonen (1967), Ari Vatanen (1985), Marcus Grönholm (2006) ja Mikko Hirvonen (2010).

wapedia.mobi/fi/Monte_Carlo_-ralli