Miten ihmisten ihonvärit ovat kehittyneet?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.01.2011 - 13:51

Homo sapiens kehittyi trooppisessa Afrikassa mustaihoisena. Evoluutio on tuottanut vuosituhansien kuluessa vaaleamman ihonvärin.

Lähteet:
Wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.01.2011 - 14:00

Nyt uskon jumppista ja ihon väri on vaalentunut mitä pohjoisemmaksi ihmiset ovat kulkeneet. Vähemmän aurinkoa, vähemmän suojaväriä iholla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2011 - 14:01

olikossillä baabelin sekoituksella myös vaikutus ihonväriin? vaiko vain kieleen.

täällä ihonväristä asiaa:
www.news-medical.net/news/20...nnish.aspx

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2011 - 07:30

Ihmisen ihon väri johtuu ensisijaisesti melaniinia , se vaihtelee ihon lähes musta ulkonäöltään valkoinen punertava sävy johtuu verisuonten alla. [1] Erot ihon sävy on pääasiassa geneettistä alkuperää ja liittyy auringonvaloon, mutta kehittyvä syyt eivät ole täysin varmaa.

translate.google.fi/translat...skin_color

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2011 - 11:32

eli ollaanko meet 3000v päästä vihreitä kun vihdoin päästään asuun marssiin?
samapa tuo minkä värinen sitä on - ihmisiä silti.
niin - tummissa ja vaaleissa pigmenteissäkin on hurjia eroja. ken palaa heti ku toukokuu koittaa ja kuka voi reissata päiväntasaajalla. mutta edellä puhuvat varmaan oikeassa tuosta evoluutiosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.01.2011 - 18:03

Tuossa pitkä sepustus aiheesta:
fi.wikipedia.org/wiki/Ihmise...nv%C3%A4ri

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 18:26

Ihmisen ihonväri voi vaihdella erittäin tummanruskeasta vaaleaan. Nykyihminen (Homo sapiens) kehittyi trooppisessa Afrikassa mustaihoisena. Evoluutio on tuottanut vuosituhansien kuluessa vaaleamman ihonvärin, sopeuman oloihin, joissa auringon UV-säteilyä on vähemmän. Vaalea ihonväri on kehittynyt ihmisille vasta heidän vaellettua Afrikasta viileämmän ilmaston vyöhykkeille. Toisaalta geenipoolissa on säilynyt kyky ihonvärin tummentumisella, kun ihmiset ovat vaeltaneet Beringinsalmen kautta Etelä-Amerikkaan takaisin päiväntasaajalle. Yleisesti ottaen päiväntasaajalta poispäin mentäessä auringonsäteilyn määrä vähenee ja ihmisten ihonväri vaalenee. Ihonväri on kehittynyt suojaamaan Auringon haitalliselta UV-säteilyltä ja foolihapon hajoamiselta, mutta silti sallimaan D-vitamiinin muodostumisen iholla auringonvalon vaikutuksesta. Vaaleaihoiselle ihmisille ihosyöpävaara on korkeampi päiväntasaajan seudulla, kun taas tummaihoinen voi kärsiä pohjoisen pimeydessä D-vitamiinin puutoksesta. Keskimäärin naisilla on hieman vaaleampi iho kuin miehillä, joka voi johtua suuremmasta kalsiumin tarpeesta raskauden ja imettämisen aikana. Melaniini on ihon väriaine.
Ihonväri on myös yksi silmiinpistävimmistä ihmisen ominaisuuksista. Aiemmin ihmisiä on eroteltu ihonvärin perusteella eri rotuihin.