Mikä on laiton uhkaus? Onko olemassa laillista uhkausta?

Mediassa käytetään sanaa laitonuhkaus

Avainsanat: laiton uhkaus uhkaus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.01.2011 - 14:44

Laiton uhkaus edellyttää aseen nostamista toista vastaan tai rikoksella uhkaamista. (Rikoslaki 25. luku 7 §)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.01.2011 - 16:01

esim. virkavalta voi laillisesti uhkailla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 16:36

Diktaattorien maissa uhkaukset ovat laillistettuja! Polliiseja yleensä on kaksi ja sinä yksin, siinä on suuri ero. Siis " joukoissa tyhmyys" tiivistyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 16:59

Uhkasakkoon tuo määritelmä sopii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 18:08

Laiton uhkaus. Joka nostaa aseen toista vastaan tai muulla tavoin uhkaa toista rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, laittomasta uhkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

www.heikniemi.fi/rikoslaki/rl25.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 18:35

Kyllä aseella uhkaus on laiton uhkaus..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 21:46

laki ja asetukset sinänsä ovat laillisia uhkauksia .....

"jos et teen niinkuin tässä sanotaan tai teet sen mikä on tässä kielletty, siitä seuraa putkaa, linnaa, vankeutta tms. epämukavuutta"

- noinhan ne lait on laadittu ja niitä on pidettävä varsin vakavina laillisina uhkauksina -

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2011 - 07:33

Uhata voi monellakin tapaa ja en nyt ole varma tarvitseeko siinä edes asetta olla mukana. Tappamisella uhkaaminen jo on laitonta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2011 - 08:24

Yksityisten henkilöiden tekemät uhkaukset ovat kai poikkeuksetta laittomia uhkauksia, mutta esim. asetusten mukainen uhkaus on laillinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2011 - 11:33

laillinen uhkaus vois olla vaikka sellanen mikä perustuu ja nojaa sopimukseen.
jollet täytä tätä kohtaa niin tapahtuu näin. sehän on vain silloin kirjattu soppariin ja tätä noudatetaan - vaikka voi tuntua uhkaukselta toisesta osapuolesta.
laiton uhkaus on polliisin heiniä, siinäkin varmaan porsaan meneviä reikiä toteen näytön osalta.
jos mä uhkaan sanomalla etten tule töihin huomenna - so what? mä siinä kärsin seuraamukset ja varmaan mut voi korvata päivän ajan. mutta uhkaus sekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.01.2011 - 19:24

Jos kurinpidollissa otteissa ei selviä sanoilla, voi varmaankin laillisesti uhata vaikka arestilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 13:58

Laiton ukaus on sellainen, että jos minä uhkaan aseeen kanssa tai puhumalla Sinulle sellaista, että Sinun
on syytä pelätä henkeäsi, siinä on laiton uhkaus.