Mitä juhlaa Venäjällä vietetään 14. tammikuuta juliaanisen kalenterin mukaan?

Avainsanat: venäjä 14.1.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.01.2011 - 11:46

Sanotaan Venäjällä vanhaksi uudeksi vuodeksi.Ei ole vapaa päivä.

Kysyjän kommentti

juuri näin!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.01.2011 - 10:03

koska ortodokseilla on nyt joulu Venäjällä, lie sitten uusivuosi kysymänäsi aikana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 10:23

Joulua nuo nyt alkavat viettämään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 10:59

Kyllä venäläiset joulua juhlivät tänään, kävin Helsingissä Venäläisessä vanhaninkodissa joulujuhlissa
näinä aikoin avuosina 1973-1974. Nyt koti on Helenan vanhainkoti Hämeentiellä numero 39.

Lähteet:
Vanhoissa muistoissa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 15:28

" Vanha uusi vuosi 14. tammikuuta

Vanhaa kirkollisen kalenterin mukaista uutta vuotta 14. tammikuuta vietetään enää lähinnä hyvänä tekosyynä kutsua vieraita kylään syömään ja juomaan. Minkäänlaista virallista asemaa tällä juhlalla ei ole."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 20:02

Vastaan : Uutta vuotta viettävät silloin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 21:37

Alkavat jälkikäteen viettämään Joulua..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.01.2011 - 22:02

Sen takiahan noiden kauppojen piti olla meillä auki Loppiaisena että ehtivät naapurimaan vieraat ostaa joululahjat matkaansa. Uutta vuotta siellä vietetään, vodka virtaa ja kaviaari maistuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 09:39

Sekaisin siellä on aika moni asia, jopa kalenterikin. Et sillai se menee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2011 - 15:38

Joulu - 7. tammikuuta.
On ennen kaikkea kristillinen Jeesuksen syntymän juhla, joka julistettiin neuvostovallan romahtamisen jälkeen jälleen pyhäpäiväksi. Ortodoksisessa kirkossa joulu ei kuitenkaan ole vuoden suurin juhla, vaan sellainen on pääsiäinen. Jouluna kirkoissa järjestetään jouluyön jumalanpalveluksia, mutta maallisella puolella joulua vietetään lähinnä uuden vuoden riehan jatkeena, joskin vanhat perinnetavat ovat alkaneet yhä enemmän kiinnostaa myös nykyihmisiä.

Vanha uusi vuosi 14. tammikuuta.
Vanhaa kirkollisen kalenterin mukaista uutta vuotta 14. tammikuuta vietetään enää lähinnä hyvänä tekosyynä kutsua vieraita kylään syömään ja juomaan. Minkäänlaista virallista asemaa tällä juhlalla ei ole.

Uusi vuosi ei ole kirkollinen juhla ja siksi sitä vietetään Venäjällä samaan aikaan ja hyvin pitkälti samalla tavoin kuin kaikkialla muuallakin maailmassa. Venäläiset ottavat uuden vuoden vastaan usein ravintolassa yhdessä ystäviensä kanssa tai kotona, jonne ehdottomasti kutsutaan paljon ystäviä ja sukulaisia juhlaillalliselle, jotka jatkuvat kauas pikkutunneille saakka. Uudenvuoden samppanjamaljoja kohotellaan joka täysi tunti aina siitä lähtien, kun uusi vuosi alkaa Venäjän Kaukoidässä. Ennustukset ja taiat eivät Venäjällä kuulu uuteen vuoteen, vaan vanhoihin joulun riitteihin. 1930-luvulta lähtien neuvostoviranomaiset ryhtyivät järjestämään lapsille uuden vuoden kuusijuhlia vastapainoksi uskonnollishenkisille joulujuhlille. Uskonnolliseen taruun perustuva Santa Klaus korvattiin Pakkasukolla (Ded Moroz) ja Lumihiutaletytöllä (Snegurotshka), jotka toivat makeisia ja lahjoja lapsille. Tämä perinne on jäänyt ja ilmeisesti pysyykin Venäjällä. Niinpä Uutena vuotena koristellaan kuusi ja lapset odottavat jännityksellä Pakkasukon lahjoja. Kirkollista joulua taas vietetään vanhan ajanlaskun mukaan myöhemmin eli tammikuun 7. päivänä, joten tuskinpa lahjanantoperinne koskaan siirtyy sinne asti, sillä lapsethan ovat tunnetusti hyvin kärsimättömiä.

Näin Venäjällä... kaikki hauskuus vasta alussa, mehän juuri lopetimme ilon pidon.