Mistä tulee sana "härkäviikot", jota alkuvuoden viikoista käytetään?

Avainsanat: härkäviikot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.01.2011 - 10:08

Nimitys härkäviikot viittaa siihen, että joulun jälkeen on taas tehtävä raskasta työtä, ja lienee saanut alkunsa sillä alueella, jolla härkiä on käytetty vetojuhtina

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.01.2011 - 10:20

Valperi ehti vastaamaan ensin. Olen vähän samoilla linjoilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 11:01

oxveckor=härkäviikot ruotsinkiel./suomenruotsi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 11:04

Töihin, täihin juhlinnan jälkeen taas , muistan sellaisen sanonnan joulun jälkeen, että nyt alkaa härkäviikot ja reikäleivät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 11:50

www.talouselama.fi/uutiset/a...63154.ece, sieltä eiköhän selvene. Voipi lueskella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 13:39

Ei ole juhla pyhiä tulossa ennen kuin vasta keväällä.Siksi arkista aherrusta riittää Seuraaviin juhlapyhiin monta pitkää viikkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 15:45

Loppiaisesta pääsiäisen väliseen aikaan ei juhlapyhiä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 19:23

Eiköhän se ole kun nyt on joulu ohi..ja alkaa taas normaalit viikot..ilman ylimääräisiä pyhiä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.01.2011 - 21:55

Huilit on huilittu ja hommat odottaa tekijäänsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 09:36

Työt odottavat tekijäänsä. Muistakaahan olla ahkeria työelämän parissa. Toivottelee oloneuvos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2011 - 15:30

Vanha kansa kutsuu tänään maanantaina käynnistyvää pyhättömien viikkojen aikaa härkäviikoiksi. Ajanjakso tunnetaan myös nimellä selkäviikot.

Joulun jälkeisten pyhien loppuminen puhuttaa kansaa ympäri Suomea.

Lapinjärvellä on sanonta, joka mukaan "loppiaiselta ei ole tietoa juhlapäivist, on vaan arkiviikkoi". Alavudella taas sanotaan, että "alakaa ehejät viikot, karvakengät, reikäleivät ja kalikkareet".