Jos työvoimatoimisto määrää sinut töihin yli 100km päähän, niin voinko kieltäytyä?

Lisätty: 07.01.2011 - 22:15

Kiitos kaikille vastanneille...
Osan tiesin itsekin mut nyt kun asiaa oli tullut lisäys juuri tämä 80km:ä niin halusin asialle vahvistuksen.
Nyt pitää jatkossa jos työmatka menee yli 80km niin kannattaa hakea matkakustannuksiin tukea.

Onko karenssi vielä tuo 3kk:tta?

Lisätty: 19.01.2011 - 19:35

Kävin tarkistamassa tilanteen. Ensijaisesti työpaikka pitää löytyä 80km päästä kotoolta. Jos sinulle tarjotaan työtä yli 80km päästä kotoolta niin voit kieltäytyä siitä työpaikasta ilman että siitä tulee karenssia. ..

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.01.2011 - 08:58

Koita neuvottella työvoimatoimistossa. Jos on vaikeeta kulkea ja mikä on hankalaa . Ettei oma yksityis elämä kärsi.Kaikista asioista saa ja pitääkin puhua. Itse parhaiten tiedät vaikeudet mitä siitä syntyy .Ei voi tietää kukaan muu.Aika laajoja ovat alueet heillä.

Lisätty: 07.01.2011 - 12:17

Tyttäreni käy 250km joka päivä työssä jamatka kohtuuton. Mutta tykkää työstä .Väsyy pelkässä matkassa.

Lisätty: 08.01.2011 - 09:39

Kun asioit virkailijan tykönä. Kysy heti siinä miten sinun käy jos et ota vastaan. Mitkä säännöt ovat. Niin olen itse tehnyt.Kerro myös hyvät omat perustelut. Miksi.

Kysyjän kommentti

Kiitos kun vastasit kysymykseeni:)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.01.2011 - 09:08

Voit sinä kieltäytyä, mutta saat karenssia monta viikkoa ja menetät korvauksesi siltä ajalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 09:36

Työnhakijalla on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänen työssäkäyntialueeltaan tarjottua työtä, jos hänen päivittäisen työmatkansa kesto ylittäisi kokoaikatyössä keskimäärin kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin kaksi tuntia. Tarkasteltaessa päivittäiseen työmatkaan käytettävää aikaa otetaan joukkoliikenteen lisäksi huomioon esimerkiksi oman auton ja polkupyörän käyttömahdollisuus sekä mahdollisuus kävellä työmatka.

Työssäkäyntialueen ulkopuolella sijaitsevasta työstä on aina oikeus kieltäytyä, mikäli työ ei ole pysyväisluonteista kokoaikatyötä. Muutoin työssäkäyntialueen ulkopuolisesta työstä voi kieltäytyä, jos siihen on painava henkilökohtainen syy. Työssäkäyntialueella tarkoitetaan henkilön asuinpaikasta 80 kilometrin etäisyydelle ulottuvaa aluetta.

www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhak.../index.jsp

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 09:41

Voit ainakin neuvotella asiasta sillä jos kulkuyhteydet ovat huonot eikä sinulla ole omaa autoa käytössä, et saa karenssia vaikka kieltäydyt. muutenkin tuo matka alkaa varmasti olla jo niin pitkä, että kieltäytymiseen suhtaudutaan ihan suosiolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 10:19

Tottakai voit kieltäytyä, on vähän turhan pitkä työmatka...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 11:17

jossain vaiheessa muistan kuulleeni 60km kohtuurajasta -tiedä sitten.
mutta eipä kukaan voi pakottaa jollei pääse kulkemaan tai on muuten kohtuutonta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 11:45

Voihan siitä kieltäytyä. On vaan hyvä syy karenssille. Sitähän silmälläpitäen nuo työalueet kait on määriteltykin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 19:25

On vähän turhan pitkä työmatka...ja kulkeminen työpaikalle miten onnistuu? Luulen että hyvin perustein voi kieltäytyä..että ei tule karenssaia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.01.2011 - 21:41

Kyllä työttömälläkin on oikeutensa kieltäytyä kunhan esittää hyväksyttävät perustelunsa miksi se ei sovi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2011 - 15:26

Voi kieltäytyä, aivan liian pitkä matka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 13:49

Minua ei voi määrätä töihin joihin SINÄ sitten menet! Jos taas SINUT määrätään noin pitkälle töihin, siitä täytyy mielestäni neuvotella osapuoletn kesken.
Vapaaehtoisesti esim. meidän työpaikalla on henkilöitä jotka tulevat 100 kmn päästä, kauempaakin, mutta se on monella uran luomista, pakolliset erikoistumisopinnot kyseessä jne.