Helsingissä musliminaiset ovat saaneet kylpeä omalla uimavuorollaan, onko tämä sinusta hassua?

Musliminaisilla ei ole enää erivapauksia Jakomäen uimahallissa Helsingissä. Heille varattu oma uintivuoro on päätetty lopettaa.

Kosovon albanialainen Fatbardhe Hetemaj on iloinen siitä, että maahanmuuttajanaisten uintivuoro Jakomäen uimahallissa on lopetettu. Suosittua vuoroa on kutsuttu musliminaisten uintivuoroksi.

- En pidä siitä, että muualta tulevat pyytävät ja saavat erivapauksia. Täysiarvoisessa yhteiskunnassa kaikilla pitää olla samat säännöt.

Hetemaj pitäisi outona, jos hän sanoisi muslimina, ettei voi uida muiden kanssa.

- Se olisi syrjintää.

Avainsanat: musliminaisten uimavuoro

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.01.2011 - 08:08

Ei mitään erivapauksia siellä tarvita, eihä pyörätuoli ihmisetkään mitään eri vapauksia ole saanut ,vaikka on pysyvä vamma.Ihmettelen että tuollaiseen on suostuttu. Eikä muuten syöpäpotilaatkaan saa niitä. Mutta uimapuku saa olla päällä saunassakin.Eikä heistä yksikään ole puhunut yksityis ajasta. Siellä juttu lentää ja kivaa on.Ei tuo ulkomaalainen mikään kummajainen ole. Olen yksin ollut sellaisessa saunassa missä kaikki venäläisiä..Oli vähän huono komunikaatio. Ei muuta.
Kaikkia ne niille antaa. Mitä muuta meidän valtio syytää niille ,kun tänne haluuvat tulla.Emme kyllä tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.01.2011 - 06:38

Hyvä että sellainen lopetetaan, ei se ainakaan edistänyt tähän yhteiskuntaan sopeutumista, ja eikös sitä voisi elää maassa maan tavalla. Ja voisihan sitä sitten muutkin kansalaiset pyytää omia uimahallivuoroja. esim. lihavat, he joilta on rinnat leikattu pois syövän vuoksi, ja muiltakin jotka vammansa vuoksi eivät kehtaa uimahalleihin mennä tuijotettavaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 08:04

Näinhän se pitäisi mennä. Maassa maan tavalla. Parasta sopeutua jos on kerran halu täällä asua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 09:43

Niinhän sen pitäisi mennä, että maassa maan tavalla. Ja kun yhdellä väesöryhmällä on oma uintivuoronsa, niin miksei sitten muillakin. Eihän esim. romaaninaisetkaan voi kulttuurisyistä näyttäytyä uima-asuisena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 10:21

Ei mitään erikoisvapauksia..
Maassa maan tavalla!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 11:10

Ymmärsin uutisesta taasen,että se uintivuoron nimi on muuttunut "Naisten uintivuoroksi".

Lisätty: 08.01.2011 - 00:05

Kiitos Virvatuli kirjoituksestasi,kuinka sympaattisesti otat tämän asian,joka monille on ylitsepääsemätön.Hienosti ja arvokkaasti kirjoitettu!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 11:39

Kyllä olen sitä mieltä, että maassa maan tavalla. On pitkässä juoksussa heidänkin etunsa, jos sopeutuvat meidän yhteiskuntaan mahdollisimman hyvin. Ko. tapaus on mielestäni eristäytymistä. Ymmärrän, että heillä on omat tapansa ja kulttuurinsa, mutta niitä ei saisi tuoda liiaksi julkisille paikoille. Jos ei yleiset hallivurot ym. kelpaa, niin ainahan voi rakentaa oman hallin "suljetulle" yhteisölle. Kyllä muualta tulleella pitäisi olla tietty kunnioitus valtaväestöä kohtaan. Pitää olla nöyrä, mutta ei tarvitse nöyristellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 15:04

Minusta naisten oma uintivuoro on ihan hyvä idea. Maahanmuuttajien tai muslimien vuoroksi nimeäminen herättää vain pahaa verta. Yhtä hyvin kaikki jotka syystä tai toisesta eivät halua yleiselle vuorolle, voivat mennä naisten vuorolla. (Näitä muslimien lisäksi esim. mainitut rintasyöpäpotilaat, väkivaltarikosten uhrit, sosiaalisesti rajoittuneet / ahdistuneet jne...)
Tällaisille ihmisille kynnys lähteä uimaan voi merkittävästi pienentyä, ja voipa siellä syntyä monikulttuurisia ystävyyssuhteitakin, jotka puolestaan auttavat maahanmuuttajia kotiutumaan uuteen kulttuuriin.

Vielä lopuksi pitää lisätä, että monilla musliminaisilla ei todellakaan ole ollut mikään hirvittävä halu tulla juuri Suomeen eikä ylipäätään lähteä kotimaastaan mihinkään. Mutta kun hirvittävän julma sota repii kotimaan tai terrorismin uhriksi joutumisen riski on liian suuri, evakkoon lähtö on monille ainoa vaihtoehto. Ei se ole heidän syynsä, ja pakolaiseksi tuskin haluaa kukaan. Elintasopakolaisiksi monia haukutaan, mutta mitäs se sitten oli kun suomalaiset aikoinaan joukolla muuttivat Ruotsiin ja Amerikkaan... ei heitäkään uusissa kotimaissaan pakolaisiksi haukuttu.

Hiukan siis pyydän suvaitsevaisuutta! Kyllä meidän suomalaisten pitäisi ymmärtää, mitä on kun sota pakottaa kotoa pois...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2011 - 17:10

Kympin pisteet Virvatulen järkevälle vastaukselle, enempi tälläistä suhtautumista.
Me olemme jo Suomen kansalaisina unohtanet sodan kauhut ja Karjalasta penneiden kohtalon.
Kyllä sitä sortoa oli silloinkin, vaikka vain oman maan kansalaiset olivat kysymyksessä.
Inhoan sydämeni pohjasta sitä kaunan ja kateuden määrää mitä muualta muuttaneet muslimi-, ynnä muut
saavat kohdalleen. Meille on kaikille tilaa ja hyvä olla kun sopua rakennetaan yhdessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.01.2011 - 21:32

Olen aika suvaitsevainen, mutta näissä maahanmuuttaja jutuissa olen sitä mieltä että maassa maan tavalla. Meidän kulttuurimme on meidän ja sitä pitäisi kaikkien noudattaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 09:32

Kerrankin virkamiehet ja päättäjät on oikealla asialla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2011 - 22:06

Kyllä se on oltava maassa maan tavalla..ei mitään erikois oikeuksia..todella on hassua..ihan raivostuttavaa..