mitä tarkottaa "nauttia parlamentin luottamusta"

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.01.2011 - 07:14

kuihtunut kukka ja menetetty luottamus enää eivät eloon virkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.01.2011 - 12:49

Koska eduskunta eli parlamentti on päättävä elin ja hallituksen tehtävä on "vain" toimeenpanna eduskunnan päätökset, on hallituksen nautittava parlamentin luottamusta - siis parlamentin on luotettava siihen, että hallitus toimii parlamentin päätösten & linjausten mukaisesti.

Jos näin ei näytä olevan, voi eduskunta tehdä ns. välikysymyksen, eli pyytää selvitystä siitä mitä se hallitus siellä oikein häärää. Jos hallituksen vastaus tyydyttää parlamenttia, siirrytään yksinkertaiseen päiväjärjestykseen, mikä tarkoittaa sitä että hallitus edelleen nauttii parlamentin luottamusta ja saa jatkaa. Jos taas parlamentti siirtyy perusteltuun päiväjärjestykseen, se merkitsee että hallitus saa epäluottamuslauseen, jolloin se kaatuu.

fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4likysymys

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2011 - 15:56

Hallituksella on parlamentin enemmistön tuki suorittamilleen toimenpiteille ja päätöksille. Luottamuksen nauttiminen mitataan parlamentin äänestäessä luottamuslauseesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2011 - 19:07

Parlamentti tai kansanedustuslaitos on valtion hallintoelin, johon vaaleilla valitut edustajat kokoontuvat säätämään lakeja. Toimeenpanovaltaa käyttävän hallinnon osan eli hallituksen tulee käytännössä nauttia parlamentin luottamusta, tai toimia sen enemmistön halun mukaan, jos se haluaa saada toimensa hyväksyttyä. Parlamentaarisessa järjestelmässä tämä on kodifioitu siten, että pääministerin on erottava, jos hän menettää parlamentin luottamuksen.

fi.wikipedia.org/wiki/Parlamentti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2011 - 19:21

Googletapas hieman, niin läksyn teko onnistuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2011 - 19:39

Välillä Eduskuntatalolla oikein äänestävät, nauttiiko hallitus parlamentin luottamusta vai ei, ja yleenä lopputulos on ollut, että nauttiihan se.