Pitääkö mopossa talvella lain mukaan olla talvirenkaat? Entä mopoautoissa? Siis jos ne on liikenteessä.

Avainsanat: mopon talvirenkaat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.01.2011 - 20:41

Vastaus:
Asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä sanotaan, että mopossa on joulu-, tammi- ja helmikuussa käytettävä talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita eli käyttövelvoite koskee kaikkia mopoja.
www.liikenneturva.fi/www/fi/...ectID=3156
Lisäksi www.liikenneturva.fi/www/fi/...le2008.pdf
www.liikenneturva.fi/www/fi/...ijalle.pdf
www.liikenneturva.fi/www/fi/...opoilu.php

"Mopoautoon ehdottomasti nastarenkaat"
Mopoauton renkaita koskee sama määräys kuin kaksipyöräisen mopon renkaita.
www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/...lle/607863
www.juniorkumi.fi/index.phtm.../articles1

Lähteet:
Asetus: www.liikenneturva.fi/www/fi/...ectID=7486

Kysyjän kommentti

Kiiti monesta linkistä. Kyllähän sitä talvikumeja pitää lain mukaan alle laittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.01.2011 - 20:49

Juu renkaat pitää moottorikäyttöisessä ajoneuvossa olla, jos liikenteeseen lähtee. Nimenomaan talvikäyttöön tarkoitetut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.01.2011 - 21:51

Putte laittoikin jo hyvät linkit. Järjellä ajatellen niin liikkuvia moottorillisia vempaimia nekin ovat ja niillä kuljetaan tuolla liikenteessä, niin ilman muuta asianmukaiset renkaat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2011 - 06:09

Talvikumit alle vaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2011 - 10:19

Talvirenkaat alle kuuluu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2011 - 10:20

Kun ajattelee tätä Suomen talvea ,oman turvallisuuden kannalta kannattaa laittaa talvitassut. Mutta eiköhän tuo selvinee. Ei kesä tallukoilla ole paljoa menemistä ainakaan näissä maisemissa. Oma turvallisuus tärkeää ja liikkeelle pääseminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2011 - 15:56

Alkoi jo hirvittää ajatus mopoautosta kesärenkailla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2011 - 19:35

Ilman muuta pitää olla talvirenkaat alla..Minulla on polkupyörässäkin nastarenkaat..vaikka vähän talvella pyöräilen..en uskaltaisi kesärenkaiden kanssa ajaa metriäkään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2011 - 18:17

Kyllä talvirenkaat vaaditaan, eikä meno kummallakaan menopelillä kesärenkailla olisi turvallista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2016 - 23:42

Mopoautoon vaan talvirenkaat mutta mopossa jos on nappularenkaat (enskat) niin ne täyttävät myös talvirenkaiden kriteerit eli nappuloilla saisi ajaa sekä kesällä että talvella