mistä johtuen suomenkieleen on kehittynyt se-demonstratiivipronomini korvaamaan normaaleja persoonapronomineja?

...joita käytetään ulkomailla ja aikaisemmin suomessakin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.01.2011 - 14:18

yleensä ihmistä tarkoitettaessa on käytettävä hän-pronominia. pronominia se käytetään kuitenkin relatiivipronominin korrelaattina seuraavantyyppisissä lauseissa, joissa ihminen on kuka tahansa eikä tietty henkilö: " voittaja on se, joka tulee ensimmäisenä maaliin ".
lisäksi kielitoimiston sanakirjan mukaan se-pronominia (monikossa ne) käytetään vastasyntyneestä (onko se tyttö vai poika?) sekä viittaamassa ihmisryhmään monikossa (niitä oli kaikkiaan viisi miestä).

Lähteet:
kysy kielitohtorilta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.01.2011 - 11:00

demonstratiivipronominit kuuluvat oleellisena osana suomen kieleen

kaino.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=720

"Pronominit se ja ne viittaavat kohteeseen, joka ei ole läsnä tai joka on ainoastaan kuulijan ulottuvilla"

________

se-pronominin ylenmääräinen (virheellinen) käyttö puhekielessä taas kertoo puhekielen tavallisesta lipsumisesta kielioppisäännöistä ja ihan tavallisesta puheen 'lyhentämisestä ja oikomisesta' syystä että :

-meillä on niin kiire
-me ollaan niin laiskoja
-me halutaan olla 'nasevia'

jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2011 - 17:16

kaino.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=717

Puheaktipronominit ovat luontaisesti ihmistarkoitteisia. Puhujaksi tai puhuteltavaksi voidaan esittää myös muu kuin ihminen, joka tällä tavoin kategorioidaan puhetilanteen osapuoleksi. Myös pronominit hän ja he viittaavat mahdollisiin puhetilanteen osapuoliin; niiden muu käyttö keskittynee kiteymiin hällä väliä, tiedä häntä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2011 - 19:56

Luulisin ruotsinkielen turmiollisen vaikutuksen olevan osasyynä tähän kieltä köyhdyttävään ilmaisuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2011 - 17:10

Laiskuuttamme olemme alkaneet lipsua kielioppisäännöistä. Esim. Turun murteessa käytetään paljon enemmän hän/he-pronomia kun vaikkapa savolaiset sanovat mieluummin se tai ne.