Mitä mukavia murresanoja tiedätte?

Olisi kiva kuulla, mitä kaikkia kielen rikkauksia maahamme mahtuukaan...

Avainsanat: suomen kieli murteet murresanat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.01.2011 - 12:56

Luvallanne, jos sallitte
Annaskummää

Ehkä, kenties
Tiärävvaik

En tiedä
Jaa-a

En ymmärrä
Kui?

Miksi?
Kui?

Miten?
Kui?

Kuka?
Ketä?

Hauska tavata pitkästä aikaa
Viäläks sääki elät?

Miten voitte?
Kuisso?

Hetkinen
Varrosvähä

Olkaa hyvä
Hää o häveli

Minulla on nälkä
Onk knakei?

Saisinko menun?
Onk mittä ruakka?

Sallitteko, että poltan?
Onk tikui?

Miten paljon tämä maksaa?
Kuimpal?

Se on kallis
Niimpal?

Se on edullinen
Niimpal?

Miten hauskaa!
Niimpalhiano

Miten ikävää!
Niimpalkauhia!

Tuli irti!
Varo prasu!

Antiikkitavaraa
Vanhoi romui

Harald Hirmuinen
Harald Nimbalkauhia

Tyttö-/poikaystävä
Mulkukka (Onk mulkukka soittanu?)

Lähteet:
lainattu turu murte sanakirjast

Kysyjän kommentti

Taas oli vaikea valita, kun oli niin ihania murresanoja ja ilmauksia kaikilla! Kiitos teille rakkaat napsulaiset. Tämän valitsin, koska se niin hauskasti tiivisti Turun mainion murteen. Itselläni on hyllyssä Turkulaisten Kaatkismus, josta kiitokseksi kaikille siteeraan pienoisen pätkän:

"Jumalam Poika pani kaikkivaltiutes piilo ja anto tuamita ittes kualema ryäväritte kansa. --- Niin hän otti kokonas syytömänä kanttakses rankastukse, mikä meil synnitten tähren kuulu. Onk ihmiskunnal mittä sen hianomppa mukamas koskan tapahtunu?"

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.01.2011 - 22:27

knappo (löylykauha) pohojalaasittain minun isäni on sieltä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2011 - 22:40

Proiskottaa(puhua pulputtaa)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2011 - 04:13

raitioon - särö ( astiassa tai ikkunassa)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2011 - 09:08

Pohojalaasittain:
reimet - kengännauhat
rasat - lapaset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2011 - 10:34

Potuttaa ,Suijua,Pruukata,Kläppi,Vasiten,Porstua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2011 - 11:07

täällä murteiden sulatusuunissa on vaikea sanoa mistä kaikki sanat ovat alunperin lähtöisin mutta yksi tällainen käytössä oleva ei kirjakielen teonsana nyt tuli ensimmäisenä mieleeni :

- mulauttaa -

(ranoilla ja rantavesillä puuhaavat tietävät että se tarkoittaa melko märkää juttua)

(ja slangi on sitten ihan oma juttunsa periaatteella "lainaa ja sovita")

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2011 - 15:44

Tässä muutamia esimerkkejä Savosta: retanekka (kermakannu) kihveli (rikkalapio) lyyssi (pusero)
Kiännellään ja viännellään, kahtoo muljautti, muata kutjotti.
Outtoaeka (raskausaika,) etoasia tai pätöasia (joutavan päiväinen asia)...näetäe voep`mielessään räknätä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2011 - 15:47

Pranstakka. Tulipesän kohennusta varten kaksi- tai kolmihaarainen päästä taottu metallivartinen väline.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2011 - 15:57

Tootisko (mukaan annetaan vielä etuliite juuttaan) = kaenuulaenen antaa ymmärtää, ettei hissisi liiku ihan ylös asti. Lienee läheistä sukua adjektiiville tohelo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2011 - 19:40

Kränkky (tuoli)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.01.2011 - 21:17

Perettää = peruuttaa. Mäntsälän likka oppi perettämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2011 - 08:40

mää rupesi räknämä tätä ny oikke. vaik mä kuinka fundeeraan, ei välähdä ny mittä.
pitäs varma otta kihveli ja noit roska ylös tost lattialt, sit mennä alusta ja laitta kone pääl - mää kato pruuka pestä pyykki kerra viikos. jos sit rupeis ajatuski leikkama.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 10:54

Kaljamikko.... se tuli ensiksi mieleen... varmaan tiedätte sanan merkityksen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 16:55

Kahaveli ja kihiveli.