mikä on kansakoulu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.09.2008 - 17:42

oppivelvollisuuslain myötä perustettu (1866) kuusivuotinen kansakoulu lakkautettiin 1970-luvulla peruskoulun käyttöönoton yhteydessä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.09.2008 - 17:39

Ennen oli ns. kansakouluja, ja niillä tarkoitettiin varmastikin koko kansan kolua, josta varmaan nimkini muodostunut ja jonne pääsi kuka vaan, eikä ollut mitään koulumaksuja,

Lisätty: 24.09.2008 - 17:50

Höm, ei siis kolua vaan koulua, ja toi nimkini (ei oo juoma) = nimikin, ah miuta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2008 - 19:03

valperi valehteli vuoden tai hänen lähteensä oli väärä.ole käynyt itse kansakoulun ja se oli seitsemän talvea,siis syyskuun ensimmäinen päivä alkoi ja toukokuun viimeinen päivä loppui.siis seitsemän talvea.enkä jäänyt kertaakaan luokalle,siis tuplannut yhtään luokkaa.sitten oli vielä kansalais koulu niin sanottu kahdeksas luokka kesti 3 kuukautta. aloitin koulun 1955 syyskuun 1 päivä jos oli pyhä niin 2 päivä lopetin 1963.tammikuun vimmenen päivä.sen jälkeen olen käynyt vaikka mitä koulua mutta se on toinen juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2008 - 19:28

Kaikki edellä olevat ovat hyviä vastauksia ja selvittävät osaltaan kansakoulun historiaa.
Kansakoulun neljännen luokan jälkeen oli halukkailla mahdollisuus pyrkiä oppikouluun, esim seuraavan kysymyksen lyseoon, mutta valitettavasti sitä mahdollisuutta ei ollut kaikilla koska oppikoulu oli maksullinen (lukukausimaksu) ja oppikirjat piti ostaa itse, siksi osa jatkoi kansakoulun loppuun ja jatkoi esim. ammattikouluun tai kauppakouluun/kauppaopistoon. Osa meni heti kansakoulun jälkeen suoraan työhön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2008 - 23:49

Kansakoulu oli ekaluokasta kuudenteen ja kansalaiskoulu kesti seiskaluokasta yhdeksänteen minun nuoruudessani, jos ei ollut tuonne oppikouluun mennyt tai päässyt. Kolmen ekaluokan aikana kansakoulussa käytiin vielä lauantaisinkin koulussa. 7-9 luokilla oli jo osaksi aloitettu kokeilemaan peruskoulun oppikirjoja, ja päästyäni 9-luokalta pois. Päättyi kansakoulu nimitys keväällä 1978 ja alkoi peruskoulu.

Lähteet:
Omat todistukset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2008 - 01:25

Seitsenvuotinen Suomen kansan sivistäjä ennen peruskoulua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2008 - 12:45

Sama kuin nykyinen ala-aste.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2008 - 17:03

laitos jossa aikoinaan suoritettiin oppivelvolvullisuuslain edellyttämä koulunkäynti