Mikä on kondomi?????

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.09.2008 - 16:39

Ehkäisyväline.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.09.2008 - 17:45

ehkäisyväline: joka estää raskaaksi tulemisen ja sukupuolitautien saamisen. ei ole kuitenkaan 100 prosenttisen varma ehkäisyväline. että oohan varovainen kun aloitat semmoiset puuhat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2008 - 17:49

Kondomi on yleensä lateksista eli luonnonkumista valmistettu miehen käyttöön tarkoitettu ehkäisyväline, joka asetetaan paikalleen rullaamalla se auki siittimen päälle ennen yhdyntää ja käytetään koko yhdynnän ajan.

Kondomi ehkäisee lähes täydellisesti raskauden; ehkäisyteho on 97–98 prosenttia. Kondomi on ainoa ehkäisyväline, joka estää sukupuolitautien leviämisen. Juuri tämä tekee kondomista kaikista tärkeimmän ehkäisyvälineen. Kondomin ehkäisyprosentti ei ole täydet 100, koska on mahdollista, että se repeää kesken yhdynnän tai luiskahtaa pois paikaltaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2008 - 19:12

ehkäisyväline se on maalla asuessani sitä sanottiin kortonki,kävitkö ostamassa kortonkeja kaverit kysyi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2008 - 01:29

Toivottavasti kaikki käyttävät nykyajan kiireessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2008 - 10:15

Ehkäisyväline jonka käyttöä suosittelen kaikille ns "irtosuhteita" harrastaville. Antaa suojan mm sukupuolitauteja vastaan. Huom ! Käytössä , ei pakkauksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2008 - 12:49

Miesten käyttämä ehkäisyväline.Suositeltavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2008 - 15:41

Ehkäisyväline jos haluaa harrastaa yhdyntää ja jos ei halua lapsia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2008 - 18:05

Kondomi
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Tavallinen väritön kondomi.

Kondomi on yleensä lateksista eli luonnonkumista valmistettu miehen käyttöön tarkoitettu ehkäisyväline, joka asetetaan paikalleen rullaamalla se auki siittimen päälle ennen yhdyntää ja käytetään koko yhdynnän ajan.

Kondomi ehkäisee lähes täydellisesti raskauden; ehkäisyteho on 97–98 prosenttia. Kondomi on ainoa ehkäisyväline, joka estää sukupuolitautien leviämisen. Juuri tämä tekee kondomista kaikista tärkeimmän ehkäisyvälineen. Kondomin ehkäisyprosentti ei ole täydet 100, koska on mahdollista, että se repeää kesken yhdynnän tai luiskahtaa pois paikaltaan.

Tärkeää on myös huomata, että kondomia on käytettävä aina kun tavoitteena ei ole lisääntyminen. Kuukautiskierrosta riippuen todennäköisyys tulla raskaaksi vaihtelee eri aikoina, mutta todennäköisyys on kuitenkin kaikkina aikoina merkittävän suuri. Myös kuukautisvuodon ja "varmojen päivien" aikana on käytettävä kondomia, mikäli haluaa estää raskauden.
Kondomi rullataan jäykistyneen siittimen päälle kuvien mukaisesti ennen yhdyntää.
Sisällysluettelo
[piilota]

* 1 Sukupuolitautien ehkäiseminen suuseksissä
* 2 Naisen kondomi
* 3 Kondomi ja liukasteet
* 4 Kondomi kehitysmaissa
* 5 Historia
* 6 Kondomin laatu
* 7 Lähdeviitteet
* 8 Aiheesta muualla

[muokkaa] Sukupuolitautien ehkäiseminen suuseksissä

Sukupuolitautien ehkäisemiseksi kondomia on käytettävä myös suuseksissä. Kondomia käytetään samaan tapaan kuin yhdynnässä silloin, jos nainen ottaa miehen jäykistyneen siittimen suuhun. Silloin kun vastaanottavana osapuolena on nainen, voi kondomin venyttää kelmuksi, jota pidetään kielen ja sukuelinten välissä. Useat tosin pitävät tätä liian epämukavana, ja näin sukupuolitautien ehkäisy suuseksissä jää hoitamatta.

[muokkaa] Naisen kondomi
Naisen kondomi.

Femidomi on naiselle suunniteltu kondomi, joka tekee naisen riippumattomaksi siitä, suostuuko mies käyttämään kondomia. Femidomit ovat yhtä kestäviä kuin miesten kondomit. Femidomeja ei ole vielä yleisessä myynnissä Suomessa. Muutamissa seksikaupoissa on myynnissä femidomeja.

Naisen kondomi on polyuretaanista valmistettu tavallista kondomia pidempi pussi, joka asetetaan emättimen sisään. Se vuoraa emättimen seinämät, ja estää siittiöiden pääsyn kohtuun. Kondomin molemmissa päissä on joustava rengas. Sisempi, suljetussa päässä oleva rengas, toimii kondomin paikalleen asettelussa ja paikallaan pitämisessä; se liukuu paikalleen, ja asettuu kohdunsuun ympärille. Pehmeä ulompi rengas jää emättimen ulkopuolelle, ja peittää emättimen aukon ympärysalueen yhdynnän aikana.

Naisen kondomi voidaan asettaa emättimeen hyvissä ajoin ennen yhdyntää, ja se suojaa sukupuolitautitartunnoilta paremmin kuin miesten kondomit, sillä se peittää osittain myös ulkosynnyttimet. Yhtä aikaa ei saa käyttää miehen kondomia, sillä erilaisten materiaalien välinen kitka saattaa aiheuttaa suojan rikkoutumisen. Oikein käytettynä naisten kondomi suojaa raskaudelta 89–97-prosenttisesti.

Naisen kondomi sopii lateksiallergisille ja niille, joille hormonaalinen ehkäisy ei sovi. Sitä voidaan käyttää myös synnytyksen jälkeen, jolloin limakalvot ovat erityisen herkät.

[muokkaa] Kondomi ja liukasteet

Vähentämään kitkaa yhdynnän aikana voi käyttää liukuvoidetta. Luonnonkumista valmistettu kondomi haurastuu ja menee rikki, jos liukuvoide sisältää öljyä tai rasvaa, joten kasvo- ja vartalovoiteet sekä vaseliini eivät sovi liukasteeksi yhdynnässä, jossa käytetään kondomia. Emulsiotkin sisältävät jonkin verran öljyä. Kondomin kanssa tulee käyttää vesi- tai silikonipohjaisia liukasteita. Kondomit, jotka ovat tarkoitettuja kumiallergikoille (polyuretaanikondomit), kestävät myös öljypohjaisia liukuvoiteita.

[muokkaa] Kondomi kehitysmaissa

Kun teollisuusmaissa suositaan lyhytkestoisia ehkäisymenetelmiä, kehitysmaissa suositaan pitkäkestoisia.[1] Suosituimmat ehkäisymenetelmät ovat naisen sterilointi (23%), kierukka (14%) ja ehkäisypillerit (7%).[1] Kondomin suosio on alhainen sen suhteellisen kalleuden ja kertakäyttöisyyden takia.[1] Vähiten moderneja ehkäisymenetelmiä käytetään Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, missä YKn mukaan joka neljäs nainen ei halua enää tulla raskaaksi, mutta ei silti käytä minkäänlaista ehkäisyä.[1] Taustalla on luottamus raskaudenjälkeiseen steriliteettiin.[1]

[muokkaa] Historia
Vuodelta 1813 peräisin oleva kondomi, joka sisältää ohjeet.

Vanhin tunnettu kuvaus kondomista löytyy luolamaalauksesta Combarelles'n alueelta Ranskasta. Toiseksi vanhin piirros on karkeasti noin 3 000 vuoden takaa Egyptistä. Kuvassa on pellavainen siittimen suojus. Ei ole kuitenkaan selvää, käytettiinkö kondomeja näin varhain ehkäisyyn. Niiden uskotaan ennemminkin olleen rituaaleissa käytettäviä välineitä tai koristeita.

Vanhimmat varsinaiset löydöt on tehty Englannissa sijaitsevasta Dudleyn linnan raunioista. Ne ovat vuodelta 1640 ja olivat valmistettu eläinten sisäkalvoista.

1500-luvulla kupan yleistyessä Euroopassa oli kondomeille käyttöä. Italialaislääkäri Gabrielle Fallopius kuvaili kirjoituksissaan liinakankaasta tehtyjä pusseja, jotka kyllästettiin suola- tai yrttiliuoksella. Kiinalaismiehet suojautuivat öljytyllä silkkipaperikääreellä.

1700-luvulla esimerkiksi Casanova käytti liinakankaasta tehtyjä pusseja kondomeina. Ne eivät kuitenkaan mahdollisesti olleet tehokkaita, koska kankaan läpi todennäköisesti pystyi leviämään tauteja kantavia viruksia ja mahdollisesti myös siemennestettä.

Kondomien massatuotanto aloitettiin pian vuoden vuoden 1845 jälkeen, kun raakakumin ominaisuuksia huomattavasti parantava vulkanointi keksittiin. Kumista valmistetut kondomit olivat jokseenkin paksuja (2 mm), mikä vähensi seksuaalista nautintoa. Lisäksi ne vanhentuivat nopeasti ja haisivat pahalta.

Edistyksellisemmän saumattoman tavan valmistaa ns. dippaus-metodilla lateksikumista keksi vuonna 1919 Julius Fromm. Lateksista valmistettujen kondomien keksimisen myötä niiden ominaisuudet ja säilyvyys paranivat huomattavasti. Kondomien myynti suorastaan räjähti keksinnön jälkeen.

1957 Durex toi markkinoille liukastetun kondomin. Naisten kondomia on ollut saatavilla vuodesta 1992 Euroopan markkinoilla ja vuodesta 1993 Yhdysvalloissa. 1990-luvulla myös värilliset ja maustetut mallit ilmaantuivat polyuretaanista valmistetun kondomin lisäksi.

Ennen 1900-luvun puoliväliä kondomien myynti oli kiellettyä useissa paikoissa, ja jälkeenpäin niitä myytiin vain "sukupuolitautien estämiseen". Muun muassa Paavi Leo XII vastusti kondomeja, koska kuppa oli Jumalan rangaistus ja Yhdysvalloissa nousi liike, jonka mukaan moraalittomien tuli kärsiä seuraukset. Maissa joissa myynti oli kiellettyä, kondomeja kuitenkin myytiin monilla eri peitenimillä tiskin alta.

Pussimaisen ehkäisyvälineen nimi juontuu mahdollisesti latinan sanasta "condus" (lähinnä "säiliö") tai englantilaisen Condom-nimisen tohtorin sukunimestä, joka oli Englannin kuninkaan Kaarle II:n palveluksessa.

[muokkaa] Kondomin laatu

Markkinoilla on monen eri merkkisiä kondomeja. Hinta ei aina kerro laadusta. Supermarketeissa ja apteekeissa voi olla varma löytävänsä hyvälaatuisia merkkejä. CE-merkki, viimeinen käyttöpäivä ja Väestöliiton suositus takaavat hyvän laadun. Myös tunnettuihin merkkeihin voi luottaa enemmän kuin vähemmän tunnettuihinlähde?. Laadukastakaan kondomia ei kannata käyttää parasta ennen-päivämäärän jälkeen.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Kondomi