mitä tarkoittaa selväkielisyys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.09.2008 - 17:56

usein myös ymmärretään selväkielisyys=selkokieli

Selkokieli on avuksi henkilöille, joilla on vaikeuksia ymmärtää tavallista yleiskielistä tekstiä. Syynä on esimerkiksi puutteellinen suomen kielen taito, lukemisen vaikeudet tai käsityskyvyn rajallisuus. Käyttäjäryhmiä voivat olla mm. dysfaatikot, kehitysvammaiset ihmiset, lukiongelmaiset (dysleksia), maahanmuuttajat, osa vanhuksista, vasta lukemaan oppineet lapset sekä suomen kieleen ja kulttuuriin tutustuvat muunkieliset henki

Lisätty: 24.09.2008 - 17:57

Selkokieli on yleiskieltä yksinkertaisempaa kieltä, jonka sisältöä, rakennetta ja sanastoa on muokattu helpommaksi ymmärtää. Lähtökohtana on maan tai kansan oma kieli, josta selkokieli muokataan paikallisiin tarpeisiin, kuten Ruotsissa [lättläst] språk, Virossa arekeel tai englannin kielestä Plain English. Historian kuluessa on etenkin kaupankäynnin yhteydessä käytetty eräänlaisia selkokieliä. Pidgin tulee englannin kielen sanasta business, ja esimerkiksi Haitin kreolien ranska on eräänlaista selkokieltä. Suomessa selkokieltä on alettu varsinaisesti kehittää 1980-luvun alkupuolelta lähtien.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.09.2008 - 16:26

Selväkielisyydellä tarkoitetaan selkeää, helposti luettavaa ja ymmärrettävää, olkoon se sitten joku tosite, tms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2008 - 01:31

Kuuntele politikkojen vastauksia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2008 - 10:22

Selväkielisyys on , mielestäni , selkeää puhetta ja selkeää kirjoitusta. Puhetta ja tekstiä jota on helppo lukea ja ymmärtää. Selkeäkielinen sanoma menee yleensä perille yhdellä kertaa, ilman monia toistoja.

Selväkielisyys ei kuulu poliitikkojan taitoihin, kovin harvoin ainakin kuulee selkeäkielisiä poliitikkoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2008 - 12:54

Selväkielisyys tarkoittaa sitä,että asioista puhutaan niiden oikeiden nimien muodossa,ei käytetä sanoja,joita esim.poliitikot viljelevät.On epäkorrektia käyttää sanoja,joiden alkuperää ja tarkoitusta eivät kaikki tiedä.Esim:delegoida=on siirtää vastuu esim.jostain työstä tai tehtävästä jollekin toiselle.