Kuuluuko sinun tai perheesi uudenvuodenaaton viettoon tinanvalanta tai muita enteiden etsimiskeinoja?

Itse en enää harrasta tinanvalantaa, ennen lapsena oli sellaistakin, että juomalasien alle kirjoiteltiin
lappuja ja ne sekoitettiin ja vuorotellen nostettiin lasit ja mitä sieltä kullekin paljastui.
Kyllä meillä sitten oli jo vähän isompana peili ja kynttiläjutut ja pimeä huone ja jotain sieltä peilistä
piti näkyä, mutta uskalsimmeko sitä tehdä siitä ei ole muistikuvaa.

Avainsanat: uuden vuoden taiat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.12.2010 - 17:59

Kyllä aina olemme valaneet tinaa tuolla perähuoneen uunissa.Siitä aina katseltu taikoja ja totuuksia . MItä voisi mikin olla ja tarkoittaa.Kyllä vaikka lapset on poistuneet ja menneet omiin rientoihin, olemme mieheni kanssa yhdessä valaneet tina kengät. Niitä vanhoja tinakenkiä on tallennettu ,menneiltä vuosilta kun piti olla paljon.Kyllä nytkin täytyy niintä valaa.On jännitystä,mitä mahtaa tulla.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille vastaajille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.12.2010 - 17:14

Ei enää kuulu, lapset jo lentäneet pois pesästä, joten tuo tapa jäänyt unholaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 17:36

Ei ole oikein koskaan kuulunut. :/ Voisi aloittaa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 17:50

Tänä vuonna tuskin enää valamme tinaa. Aikaisemmin kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 18:27

On aiemmin kuulunut, mutta tänä vuonna kielsin koko homman koska siitä tulee meillä liikaa siivoa. Tahtoo tässä taloudessa olla huonoja valaajia, tinat menevät palasiksi ja roskaa tulee joka paikkaan. Joten jätän suosiolla perinteen muille valaajille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 19:16

Tinanvalanta ei kuulu perinteisiin ainakaan vielä, koska meillä ei ole takkaa. Ensi vuonna jo takka ehkä on ja silloin saatamme tinaa valaakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 21:30

Aikanaan kuului tinan valaus..mutta ei enään vuosikausiin ole tätä perinnettä vaalittu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.12.2010 - 21:34

On kaikki lapsenmielisyys ja leikkisyys kadonnut kumppanistani. Ei enää, tinakauhakin on tainnut jo kadota jonnekin tarpeettomana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2010 - 10:47

Hömpötykset on jääneet unholaan. Nyttemmin hieman vain sivusta seuraillaa.