Miksi lapsena aika tuntuu pitemmältä kuin aikuisena?

Tähän kysymykseen on tutkittua tietoa.

Avainsanat: ajan kuluminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.12.2010 - 20:42

Lapset elävät hetkessä, kaikki aistit avoinna! Lisäksi, koska jokainen hetki on täynnä uutta ja ennenkokematonta, hetket tuntuvat pitkiltä... aikuinen kokee saman vaikkapa matkustaessa yksin vieraaseen kulttuuriin tai muuten joutuessaan uuteen outoon tilanteeseen. Sellaisina päivinä tuntuu illalla levolle mennessä, kuin olisi kulunut viikko tai kuukausi...

Kysyjän kommentti

Lapsella biologiset prosessit ovat nopeamipia kuin aikuisillla ja siksi hän kokee ajan hitaampana
kuin aikuinen. Lapsen aika sisältää enemmän, koska hän ottaa vastaan havaintoja enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.12.2010 - 17:16

Ilmeisesti siksi kun odottaa aina uutta syntymäpäivää ja aikuisella niinpaljon tekemistä ja ei edes halua viettää syntymäpäivää joka vuosi...

Itse haluaisin viettää kuin vain enää joka toinen vuosi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 17:52

No olipas mielenkiintoinen kysymys. Monesti olen tuota ajatellut...enkä vieläkään ole vastausta löytänyt. Lapsena ja nuorena haluaisi äkkiä olla aikuinen...sen jälkeen aika alkaa lentämään...täytyypä miettiä vielä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 18:28

Tuon minäkin haluaisin tietää, lapsena sitä aikaa riitti, mutta nyt vanhemmiten sitä ei tahdo olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 19:19

Lapset ovat aina peruspositiivisia ja odottavat siksi aina jotain sellaista, joka on heidän mielestään mukavaa. Ja juuri sellaisessa tilanteessahan se aika tuntuu pitkältä. Itsekin muistan lapsuudesta, kuinka piiiiitkä se jouluaatttopäivä olikin, kun pukki tuli vasta illalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 20:39

En minä ainakaan ymmärtänyt päivistä ja ajasta yhtään mitään. Minä leikin ja jotain muuta olemista se oli. Pitkä oli päivä. muistan 5v kun päivät pitkät keinuin keinussa yksin kotona.En tainnut olla sillon tuotakaan ikään.En muista oikein kun kouluun menin en ymmärtänyt kellonajasta mitään. Myöhästyin aina koulusta. Jouduin anteeksi pyytämään.
Sitten pikkuhiljaa tuli kiire joka paikkaan piti tarkkaila aikaa.Mikä minua ihmetytti kovasti.Aika alkoi mennä mutta ei vieläkään ihan liian kovaa.Sitten kun tein lapsia ja tuli niistä yhtä ja toista.Kaikki muut asiat ja tekemiset.Ajan juoksu muuttui kiireiseksi.Lapsena en ajatellut ,enkä ymmärtänyt ajan merkitystä.Kouluaikana oppisin sen tajuamaan.
Nyt vanhemmiten olen tullut laiskaksi ja hitaammaksi ei enään tee niin paljoa askeleita .Eikä jaksakkaan .Nyt aika liitää niinsanotusti ohitse, sitä kiinni saamatta ja tekemiset tekemättä.Antaa olla ei mahda mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.12.2010 - 21:33

Lapsena herättiin aiemmin ja mentiin myöhemmin nukkumaan. =D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 22:25

Mitä enemmän ikää tulee..sitä lyhkäsimmiltä päivät ja viikot tuntuvat..ainakin siltä tuntuu..vaikka vuorokaudessa on aina saman verran tunteja..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2010 - 10:45

Silloin tarvitsee enemmän toiminnallisia virikkeitä. Myöhemmin riittää vain olemisen onni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2010 - 11:41

Ne on ne suuremmat odotukset.Ja sitä on lapsena malttamattomampi:kaikki pitäisi tapahtua samantien.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2010 - 15:20

Virvatulen kanssa samaa mieltä: lapset elävät täysillä tässä hetkessä, siksi lapsuuden kesät ja päivät tuntuivat loputtomilta.

Me aikuiset elämme "unessa" riipumme menneessä tai haaveilemme tulevasta. Usein havahdumme elämään vasta jonkin vastoinkäymisen ravistamina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.01.2011 - 14:09

Höpö höpö.Aika on aina sama