Missä sijaitsee Suomen toiseksi suurin puukirkko?

Suurinhan on Kerimäellä.

Avainsanat: toiseksi suurin puukirkko

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.12.2010 - 14:07

Mäntyharjun kirkko lienee männystä rakennettu, kun siellä ei kasva kuusia ja koivuja. Iso on "pytinki", vaan ei yhtä suuri kuin Kerimäellä. Tautina ollee mäntypistiäinen, tiesi pastori kertoa.

Kysyjän kommentti

uskon istumapaikkoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.12.2010 - 01:48

Kiitos Jumppis jälleen näistä yötöistä, kun minua ei nukuta, niin ei mene päivä hukkaan näitä katsellessa.
Kerimäen suurimman puukirkon jälkeen on ilmoitettu kaksi toiseksi suurta puukirkkoa.

Mäntyharjun puukirkko pinta-ala 1210 km2 ja kirkon lattia pinta-ala 1616 m2
Istumaan mahtuu 1700 henkilöä ja toisen kohdan mukaan 2000 henkilöä(Onko niin, että tiivistäen vai
kapeuden mukaan tilaa on erimäärille.
Valmistunut 1822 vuonna.

Toinen paikka kertoo
Rääkkylän kirkon olevan Suomen toiseksi suurimman puukirkon.
Räkkylä pinta-ala on 699,69 km2. Valmistunut vuonna 1851.
Kirkkoon mahtuvaan väestöön ei löydy lukua , eikä samoin latia-pinta-alaa.

Ja vielä yksi mainitaan suomen toiseksi suurimmaksi puukirkoksi ja se olisi Heinävesi.
rakennettu 1890-1891. Uusgoottinen raknnusmallai ja istumapaikkoja n,2000.
Kunnan pinta-ala on1319,12 km2.
Rääkkylän ja Heinäveden kirkon lattia pinta-alaa en löydä.

Lisätty: 29.12.2010 - 01:53

Joten varmaa on , että Esa Pakarinen on taitelija sieltä. Näillä tiedoilla laitan Mäntyharjun kirkon Suomen toiseksi suurimmaksi puukirkoksi.

Lähteet:
googlen yölukemisto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 07:56

mantyharju.ekirkko.fi/cgi-bi...t=00010250

Suomen toiseksi suurin puukirkko on Mäntyharjulla!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 09:01

En tiedä missä on toiseksi mutta ekana on Kerimäen puukirkko . Olen itse siellä julmetun isossa kirkossa käynytkin. Miten ihan käsipelin tehty tuo kirkko joskus aikojen saatossa. Ihmettelee sitä kun katselee.Kun kaikki koneet olleet historiaa mutta miehet rautaa ja taitavia kirvesmiehiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 11:41

No en olisi tiennyt,että Mäntyharjun kirkko on maamme toiseksi suurin puukirkko.Olen käynyt siinä kirkossa pariinkiinkertaan,kun kaksi serkkuani on siellä vihitty avioliittoon.Minulla on sukulaisia Mäntyharjun laajassa pitäjäsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 12:24

Ilman sirkkaliisan vastausta olisin oitis veikannut Keuruun suurta puukirkkoa. Ja oikein pitkä kirkkovenekin sen pihalta löytyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 14:24

Lumijoella sijaitsee kaunis puukirkko. Kirkon piirustukset vaihtuivat ja kirkosta tulikin huomattavasti aiottua suurempi.