Mitä pitää sisällään uusi, tuleva kotikuntalaki?

Avainsanat: koti kunta laki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.12.2010 - 17:02

Minusta on hienoa, jos /kun esim. vanhus voi mennä palvelukotiin lastensa asuinpaikkakunnalle! Toivon sydämestäni, että se toteutuu.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.12.2010 - 16:16

Kaikki suomalaiset -kin voivat ensi vuoden alusta valita vapaasti kotikuntansa.
Tämä on kauan odotettu muutos - jos se vieläkään toteutuu ?
Esimerkiksi omaistensa lähelle kaipaava, vanhainkodissa asuva mummo ei ole voinut vaihtaa kotikuntaa vapaasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2010 - 16:26

Lukee tästä sananhelinää!
www.stm.fi/vireilla/lainsaad...ikuntalaki

Näinköhän haluavat takaisin tälläisen lapsettoman kuben jos olet verosi muuanne maksanut?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2010 - 16:53

Eihän tuossa minulla vanhalla mummo paralla ollut esteitä vaikka vuonna 2009 muutin kotikuntaasi
vanhenemaan, sairastamaan ja kuolemaan. Jumppis kotiin vain ja äkkiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2010 - 17:25

Toivotaan että meidän naapurikin saa vanhan dementoituneen äitinsä tänne turkuun hoitoon, on yksinään toisella puolella suomea, ja nyt viimeisen vuoden on täällä poikansa luona ollut hoidossa, ei voi enää oikein yksinään jättää ja poika vaimoineen on työelämässäkin vielä. Jos se toinen kunta alkaisi sitten tänne laitospaikkaa maksamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2010 - 18:44

Pyhä "Byrokratius" on saanut aikaan tämänkin lainsäädännön. On ihmeellistä ja kummallista, kun lainsäädännöllä pitää tuokin asia määritellä. Tavallisen "maalaisjärjen" käyttö on ollut kiellettyä näissä kotikunta-asioissa. Jollei muuten auta niin pitää laki säätää, että järkeä saadaan päättäjien päähän. Hyvä ja odotettu parannus vähäosaisemmille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2010 - 20:49

Parasta tuossa uudessa laissa on se, että iäkkäät vanhemmat voivat muuttaa samalla paikkakunnalle lastensa kanssa, vaikka heillä ei entuudestaan olisi mietään yhteyksiä ko. kuntaan/kaupunkiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2010 - 20:51

Uusi kotikuntalaki helpottaa laitospotilaiden muuttamista

yle.fi/alueet/turku/2010/12/...origin=rss

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2010 - 21:44

Todella hienoja asioita...vanhukset ja vammaiset voivat muutta lähemmäksi omaisia..silloin heistä pystyy paremmin huolehtimaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.12.2010 - 02:12

Tuon lain toivoisin toteutuvan ja toimivan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 14:33

Pitkästä aikaa jotain järkevääkin lainsäädäntöä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 19:32

Tuo on hyvä asia. Helpottaa monia vanhusten omaisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2011 - 16:57

Niinhän se pitäisi lain olla voimassa uudesta kotikunta muutoksesta, mutta. Ei ainakaan Helsingin osalta?
Minulla on äiti joka asuu pääkaupunkiseudulla ja olisi tarkoitus saada tänne muualle paikkakunnalle lapsien ja omaiseten luo. Niin, nyt Helsinki ei ainakaan näillä näkyvin kirjoittele maksusitoumuksia.
Siis taas hiertää byrokratia Helsingin päätöksen tekijölllä ja ei muutto ainakaan näillä näkyvin onnistu.
Palvelutalosta on varattu jo huone ja kaikki muuten pitäisi olla ok, vain Helsinki ei toimi kuten lain puitteissa kuuluisi.
Olen kuullut että muut paikkakunnat jo toimii tämän uuden lain puitteissa eikä ole mitään ongelmia.

Onko kellään kokemuksia tästä muutoksista toimiiko ja miten.

Minun mielestäni on todella hyvä asia, että vanhukset pääsisivät lastensa/omaistensa luokse lähelle asumaan kun se nyt olisi mahdollista.

Lisätty: 06.01.2011 - 14:33

Vastaan kuten kirjoitin ohessa, että Helsingissä ei tämä lainsäädös todellakaan toimi kun kukaan ei osaa vastata miksi äiti ei pääse muuttamaan. Koko viime viikko on palloteltu asiaa edestakaisin henkilöltä toiselle ja kukaan ei osaa vastata ottaa vastuuta. Siis kysynkin kuka nämä päätökset kirjoittaa muutoista toiselle paikkakunnalle ja miksi ei toimi? Kohta menetän paikan ja se taas on äidin kannalta surullista ja meidän lapsien, sillä tuo yli 400km matkaa ei joka päivä ajeta joten tapaaminen jää vähäiseksi. Jokaiselle vanhuksella on oikein ola lähellä omaisiiaan ja nähdä heitä. Ikävä on suuri kun näkee vain pari kertaa vuodessa.
Onko kellään kokemuksia?
Toivossa elellään ja jos vaikka ensi viikko toisi päätöksiä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2011 - 21:09

Onhan se ihan asiaa .Mutta minkä takia vielä senkin jälkeen joutuu pieni ihminen taisteleen kauheeta pyrokratiaa selvissä asioissa .Kuten edellä mainitaan.Ei asia olekkaan selvä vai mistä kiikastaa.