Onko joulukuusi niinkuin iso leikkokukka?

Kuusenhoitovinkkejä kyseltiin ja niitä mielenkiinnolla luin. Yksi asia jäi askarruttamaan... pitääkö sitä jalkaa sahailla lisää, kun meillä on ostokuusi joka kuulemma viime viikolla kaadettiin? Tarvitseeko se nyt siis uuden imupinnan, niinkuin leikkokukat?

Lisätty: 22.12.2010 - 17:50

Voi olla että on tyhmä kysymys, mutta mieluummin teen tyhmiä kysymyksiä kuin tyhmiä virheitä...

Avainsanat: kasvienhoito joulukuusi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.12.2010 - 18:57

Ei tyhmä kysymys vaan ihan aiheellinen pihka on tukkinut nuo vaot joten hyvä sitä on vähän hajoittaa alhaalta.

Kysyjän kommentti

Sieltähän löytyi ilmeisen oikean vastauksen lisäksi myös järkeenkäypä selitys asialle! Trimmasimme jalkaa, sen jälkeen herättelimme kuusta hellästi kylmässä suihkussa ja joka päivä olemme hemmotelleet "puukkostamme" sokerivedellä. Komiasti vielä viheriöi, ei varise pahastikaan vaikka viikon päivät oli kuulemma kulunut puun kaadosta. Laitamme kuitenkin puun pois jo uudenvuoden aikaan, koska tyttäret niin toivoivat... kuusi oli kuulemma muuten kiva, mutta tukki heidän suosikkileikkinurkkansa... :-D

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.12.2010 - 18:27

Olen kuullut, että olisi hyvä sahata, jos kuusen kaatamisesta on kulunut jo useampi päivä. Eli siinä mielessä on ikäänkuin leikkokukka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 19:48

Saahaa vain uusi pinta. Pieni pala pois. Siinähän se sitten joko kuivuu tai kasvaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 21:14

Meillä se on ollut monena vuotena, kun on alkanut kasvaa ja on pidetty sitä sisällä helmikuulle, kissan ilonakin, kuusen monena vuonna kissamme öisin kaatoi, sitosin sen patterinputkeen, ei ole mikään nätti näky että 12 kilon kissa joulukuusessa kiipeilee ja sitä ylintä koristetta haluaa, ja lametta söi, oli kakka muuten välkkyvää kullanvärisen raidan kanssa, Nämä uudet kissat pelkäävät joulukuusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 22:42

Kyllä tarvitsee uuden imupinnan että imee vettä. Kestää paremmin.On puukasvi ja vihreä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.12.2010 - 08:02

ei se uusi imupinta varmaan huonoakaan tee. mä leikkaisin - ja leikataankin tänään kun kuusi nostetaan sisään sulamaan.
kyllä se muuten kuin ikivihreä kukka - vettä vaatii ( ja paljon ). mutta muista ettet pidä varsinaisia sisäkukkia kuusen lähettyvillä. jostain syystä ne ottavat nokkiinsa. ilmeisesti kuusesta "irtoo jotaan" mikä nuupauttaa ellei peräti kuoleta kukat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.12.2010 - 08:44

Kyllä meillä ainakin "vuollaan" kuusen juurta, usein sen takia että sopii paremmin kuusen jalkaan. En usko että veden imeytymisen kannalta sillä on suurta merkitystä, kuusipuu kyllä imee vettä tehokkaasti katkaisupinnankin kautta ellei nyt ole ihan pieni ja ohutrunkoinen kuusi.
Kuuseenkin liittyviä vinkkejä on ollut lehdissä, asiaa voi yrittää tarkistaa lehtien nettiversioiden kautta (Kotiliesi esim.).
Matkaajan vinkki on hyvä eli kuusen lähelle ei ole hyvä laittaa leikkokukkia, kuusesta erittyy jotain joka ei ole kasveille hyväksi. Mikäli mahdollista kuusi kannattaa myös suihkuttaa vedellä, niin kaikki ylimääräinen irtoaa pois.
Kuusen alapinnassa on hyvä olla tuore leikkauspinta, silloin vesi imeytyy kunnolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.12.2010 - 23:02

Niinhän se taitaa olla. Aikansa tuoksuu ja kukoistaa ja sitten kuihtuu pois ja pudottaa "lehtensä".