Onko hyviä vinkkejä joulukuusen hoitoon?

Tiedän, että kuusi pitäisi siirtää kylmästä ulkoilmasta puoliviileään tilaan ja sitten vasta huoneenlämpöön. Vaan meillä kuusi odottelee vielä parvekkeella ja koska puolilämmintä tilaa ei ole, se on pakko nostaa suoraan olkkariin. Sen verran älyän, että laitan ainakin aluksi patterit pois päältä ja vettä kuusen jalkaan mutta olisiko muuta apua kuuselle tarjottavissa?

Avainsanat: oi kuusipuu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.12.2010 - 11:03

Kyllä sinulla oikeat toimenpiteet on käytössä. Kovin lämpimässä kuusi säikähtää eli lämpöisissä sisätiloissa, ei lämpöpatterin läheisyyten kannata sijoittaa ja vettä täytyy lisätä usein. Jos laittaa jotain ravinnetta kuuselle, se alkaa kasvaa eli tulee vaaleanvihreitä neulasryhmiä. Yhden sellaisen kuusen olen nähnyt, oli laitettu ravinnetta ja kuusi vihersi rumasti. Toki sitä pitivät pitkälle tammikuun puolelle.
Neulasten variseminen johtuu kyllä kuivasta ja lämpimästä sisäilmasta ja veden puutteesta.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista! Kuusi oli kuitenkin kaadettu aika napakassa pakkasessa ja kun se nostettiin ulkoa suoraan sisälle, oli neulasten variseminen sen verran voimakasta, että tänä aamuna piti koko joulupuu riisua ja heivata ulos.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.12.2010 - 10:40

www.napsu.fi/matkailu/matkak...5--Keitele

Lisätty: 22.12.2010 - 10:42

Hitaasti sulattaminen viileässä tilassa ja sitten vettä reilusti..en minä nyt muuta muista. Ulkokuusta harrastettu jo monet vuodet, kun en tykkää niistä puolesta miljoonasta ötökästä jotka siirtyvät kuusen mukana sisätiloihin...

Lisätty: 22.12.2010 - 15:37

Tässä tuorein vinnki, jonka luin äsken lehdestä: jos ei ole varastoa vaan joutuu tuomaan kuusen suoraan sisälle niin kannattaa viedä se kylpyhuoneeseen ja aloittaa varovainen kostuttelu suihkun alla, kylmällä vedellä.

Lähteet:
vain oma ulkokuusi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 10:44

Nosta mieluimmin aluksi kylpyhuoneeseen,pääset vähemmällä siivoamisella,jos sieltä jotain valuu.Kastella pitää tietysti tiheään,jos se imee hyvin vettä.Meillä ei ole ollut enää kuusta moneen vuoteen,kun meillä on tämä kolli Onni joka rakastaisi joulupuuta liikaa.Kaipaan kyllä kuusen ihanaa tuoksua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 10:45

Minä lisäsin päivittäin vettä kuuselle jolloin meillä oli aito kuusi, ja sokerinpalan laitoin myös joka kerta. monena vuonna meillä oli joulukuusi sisällä vielä helmikuun loppuun tosin ilman koristeita, mutta kun alkoivat kasvamaan , 10 senttiä tuli oksille pituutta lisää, olivat kylläkin vaaleamman vihreää ja hennompaa, mutta eivät kuuset pahemmin karisseetkaan, eli vettä, vettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 10:49

Minäkin olen laittanut sokeripalan kuuselle kastelun yhteydessä ja tämä niksi toimii. Ei varistanut neulasia läheskään niin paljon kuin vain vedellä "ruokittuna".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 12:54

Hitaasti sulattaminen, ja muutama sokerinpala jalkaan veden kera...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 16:27

Kaikilla muillakin näkyy olevan kikkana sokeria ja vettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 16:53

Voisinkohan minäkin kokeilla sokeria ja vettä. Kuuseni on 150 cm ptkä ja neulaset eivät varise.
Päättelette varmaan, että se on muovikuusi. No niinhän se on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 23:06

Huolehdi että kuusen jalassa vesi pysyy. Ei kait sitä muuta voi tehdä, muutakun koristeet oksille ja tähti latvaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.12.2010 - 22:52

Kuulin juuri isännältä että kuusessamme ei tule neulaset kestämään koska olen valinnut sen liian kuivalta kankaalta. Olisi sanon silloin kun sen kaatoi ettei käy.