Onko olemassa 1800- luvun Suomesta kertovia kirjoja?

Ihan sama vaikka olisivat koulun historiankirjoja tai mitä tahansa, mutta jotain missä valotettaisiin suomalaisten elämää 1700-1800-luvuilla? Miten silloin pukeuduttiin, mitä syötiin ym. ym. ym...

Avainsanat: 1800-luku historia suomi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.12.2010 - 23:15

Topeliuksen; Maamme kirja, siinä on hyvin kerrottu jopa 30-vuotinen sota.
Tosin siinä sota osiossa ei puhuta kuin Ruotsin kuninkaallisista ja savolaisista sotamiehistä, miten taitavia (esi-isäni) olivat? Heh, heh?

Minulla on kunniapaikalla kirjahyllyssä siitä 34. korjattu painos vuodelta 1930. WSOy.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Maamme_kirja

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.12.2010 - 23:27

kaunokirjallinen kuvaus 1800-luvun puolivälistä

Aleksis Kivi : Seitsemän veljestä

"Seitsemän veljestä on Aleksis Kiven kirjoittama romaani, ja sitä pidetään yhtenä suomalaisen kirjallisuuden suurimmista merkkiteoksista. Seitsemän veljestä ilmestyi keväällä 1870 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Novellikirjasto-sarjassa neljän vihon painoksena. Romaanijulkaisu ilmestyi vasta vuonna 1873. Teosta pidetään suomalaisen kirjallisuuden ja realistisen kansankuvauksen tienraivaajana."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.12.2010 - 00:26

Kysy kirjastonhoitajalta: www.kirjastot.fi/tietopalvelu/
tai igs.kirjastot.fi/fi-FI/iGS/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.12.2010 - 08:12

Kaari Utrion tuotannossa on tuolle ajalle ajoittuvia romaaneja ja niissä on historioitsijan tarkkuudella kerrottua ajankuvaa mm. asumisesta, ruuasta, vaatteista, ihmissuhteista ja sodankäynnistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.12.2010 - 09:03

Paikka ,josta tuota koskevaa tietoa voisi kysellä, on Suomalaisen kirjallisuuden seuran kirjasto. Kirjallisuuden seuralla on varmaan myös kotisivut. Jos asuu jossain muualla kun pääkaupunkiseudulla ei tietysti ko. kirjastoon voi mennä asioimaan.
Kuka tahansa kirjastovirkailija voi auttaa tiedonhaussa.

Lisätty: 21.12.2010 - 13:24

Onko U. Pohjolan-Pirhonen kirjoittanut tietokirjoja, olen tietoinen vain romaaneista?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.12.2010 - 10:23

Familia. 5 : Lapsen vuosisata, 1800-luku: eurooppalaisen perheen historia
by Kaari Utrio

Tässä yksi Utrion kirjoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.12.2010 - 12:00

Kaari Utrio ja Ursula Pohjola Pirhosen tuotannosta varmaan löytyy...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 05:39

Katsopas Kaari Utrion tuotantoa, sillä on paljon historiallisia romaaneja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.12.2010 - 22:28

Kyselepä kirjastosta, varmasti löytyy jotain.