Helsingissä on jo lunta yli 60cm, mutta se on vielä pientä verrattuna "Vuosisadan lumimyrskyyn" Ruotsin Gävlessä vuonna ?

video sivulla: Videoita Ruotsista
www.napsu.fi/matkailu/matkak...ppa/ruotsi
Århundradets snöstorm - Gävle (Sweden) = (Vuosisadan lumimyrsky...)
Tämä video on jotain vanhempaa, jostain menneiltä vuosilta ?

Lisätty: 20.12.2010 - 18:04

Se myräkkä oli ehkä vuonna 1998, sama video löytyy monesta paikasta:
bubblare.se/movie/arhundrade...torm_gavle
wn.com/%C3%85rhundradets_sn%...vle_Sweden
www.fanpop.com/spots/sweden/...torm-gavle

Avainsanat: lunta ruotsi gävle

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.12.2010 - 09:10

Ilmastonmuutos on meneillään, ei mitään lämpenemisestä ole puhuttu aikoihin. Gävlen lumimyrskystä en muista koska oli, Ruotsissa on ollut lähivuosina kuitenkin lumimyrskyjä.
meillä ei varsinaista lumimyrskyä ole ollut vaan lunta on satanut tasaiseen tahtiin.

Lisätty: 21.12.2010 - 13:30

Nyt ainakin isommassa kaupungissa joudutaan kärsimään siitä että kunnat ovat vähentäneet työntekijöitä ja se vanha hyvä konsti eli lumilapio on unohdettu. Erilaisia koneita pörrää lähes vuorokaudet läpeensä pitkin kaupunkia, seurauksena korkeita lumivalleja ja liikkuminen estyy sitä myötä.

Kysyjän kommentti

Yhdyn edelliseen puhujaan ; )

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.12.2010 - 16:45

Tätä ilmeisesti tarkoitat, alkuvuonna...

www.iltalehti.fi/ulkomaat/20...2_ul.shtml

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 17:29

Tarkoittikohan se ilmaston lämpeneminen tällaisia talvia? Mielenkiintoista seurata kuinka kova talvi tästä lopulta tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 17:49

Niinhän sitä luultiin, että piirileikkiä bigineissä mennään kuusen juurella, mutta taitaa olla villahousujen aika. On jännää kuinka paljon se lunta ja kylmää meille huuhtaisee. Olemmekin jo tottuneet liian hyviin talviin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 18:40

Kummasti se keskustelu näin talviaikaan ilmaston lämpenemisestä aina hiipuu....ja jos on ollut lunta Ruotsin lumimyrskyssä niin tuntuu sitä olevan täällä koti-Suomessakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 19:16

Kyllä on ollut kotimaassakin ihan tarpeeksi lumentuloa..Joka päivä on saanut hääriä kolan kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 19:46

Lunta luonto kaunistaa,
valkeaksi maan jo saa.

Hesalaisillakin joulu taas on,
vaikuttaa luonnonlaki kohtaton.

Lumipeite luonnon lain heittää,
hesalaiset jo sen alleen peitää

Onnea kai voin mä toivottaa,
pukkihan jo ovella kolkuttaa.

Joluurauhaa kaikille ihanaa,
voi pappa napsuille toivottaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.12.2010 - 10:10

Vänrikki Stoolin tarinoissa on;
Mul ol piippu merenvahaa ja Gevlen vaakunaa,
mut Stool poltti kotitupakkaa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.12.2010 - 12:10

just muuten puhuttiin työkaverin kanssa........
onko ihmiset tosiaan unohtaneet? ennen aikaan tällainen talvi nyt ei ollut mitään. lunta tuli ja myrskysi - sekaan vaan.
tietysti on esim. autoja enemmän ku silloin - onko vaan lauhat ja vähälumiset talvet saaneet aikaan sen ettei enää osata ottaa talvea talvena?? hitto - asutaan pohjoisella pallonpuoliskolla. pitäisi sitä nyt osata varautua........kyllä muakin ärsyttää tuo lumenpaljous liikenteessä, mutta se on talvi ny.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 05:38

Helsingissä taitaakin olla ihan reippaasti jo lunta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.12.2010 - 22:26

Ruotsalaiset ovat tottuneet lumeen toisin kuin hesalaiset.