Oletko koskaan valmistanut itse kynttilöitä tai saippuaa?

Avainsanat: kynttilät ja saippuat omin pikku kätösin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.12.2010 - 21:48

Mehiläísvahakynttilöitä olen kerran tehnyt, kun talkoilla tehtiin myytäviä yhdistyksen myyjäisiin. O|ikein kivoja tulikin, ja tuoksuivat ihanalle. Saippuantekoa ei ole tullut kokeiltua.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.12.2010 - 21:21

En ole tehnyt kumpaakaan,mutta olen nähnyt lapsena miten saippuaa keitettiin,minusta se oli ihmeellistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 21:26

Kynttilöitä on tullut joskus aikanaan tehtyä..Äiti teki kyllä saippuaa,kun olin pieni..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 21:42

kynttilöitä tehtiin alaluokilla ja se kun opittiin sotkettiin muutama vuosi kotonakin keittötä niissä puuhissa

sen jälkeen kun keittiön siivous siirtyi omalle vastuulle jäivät kynttiläharrastuksetkin pois

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 22:07

En ole tehnyt, mutta tekemistä voisin kokeilla jos olisi mahdollisuus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 22:15

Olen äidin kanssa tehnyt saippuaa. Siat kun tapettiin niistä niinsanotut roippeet keiteltiin padassa vissiin päivän.Siilattiin ja laittoikohan äitini jotain livettä siihen sekaan. En tarkkaan muista . Mutta siitä tuli ruskehtavaa ja hyvin kovaa saippuaa.Sitä käytettiin koko vuosi. Ennenkuin tuli uusi joulukuu.
Kynttilöitä emme koskaan tehneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 00:42

Kävin yhdessä lapseni kanssa tekemässä kynttilöitä hänen ollessaan ala-asteella. Oli mukavaa tekemistä, olen kansakouluikäisestä pitänyt askartelusta ja käsitöistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 06:15

enpä ole kumpaistakaan tehnyt ,mutta olen saanut lahjaksi saippuoita joita on itse tehty ,nyt viimeksi sain ruususaippuaa joka tuoksuu aivan ihanalle ...mahdanko sitäkään raskia käyttää ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 07:19

Kouluaikaan muistaakseni emäntäkoulussa kokeilimme kynttilöiden valmistusta ja katselimme myös työnäytöstä saippuan valmistuksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 08:04

Joskus kouluaikaan tehtiin, taito kuin ajatus unohtunut kokonaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 08:15

Kyllä ennen sodanperästä keitimme eläimestä kaikki talteen, saippuaksi, talikynttilöiksi jne.
Isoisä teki (keitti) jopa luista liimaa puusepän tarpeiksi. Kaupan tarpeista en ole tehnyt mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 20.12.2010 - 08:36

Kerran olen kynttilöitä tehnyt, olin silloin ehkä viisivuotias tomera päiväkotilainen ja kynttilät annoimme äidille joululahjaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 08:41

Joskus lapsena tehtiin itse kynttilöitä, taisi olla koulussa ohjelmana. Nyt ei kyllä aika riitä sellaiseen näpertelyyn, ostan hyvälaatuisia kynttilöitä kaupasta (Havin ja Desicon).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 09:00

Lapsena tehtiin kynttilöitä joskus 45-50-luvulla samoin saippuaa, Sitä tehtiin karjakeittiön suuressa padassa.
Vielä 60-luvulla mieheni Pentti oli niin vetreä, että teki sulatti kynnilöiden jämät ja osti sydänlankaa ja
teki kauniita kynttilöitä meille seuraavaksi jouluksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 09:37

En ole koskaan valmistanut.Mutta varmaan aika mukavaa hommaa jos jaksaa aikaa tekemään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 12:21

kynttilöitä olen valmistanut jo lapsena ensin äidin kanssa ja sitten aikuisena omassa huushollissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 05:18

En kumpaakaan ole kokeillut. Saippuan valmistusta olisi hieno kokeilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.12.2010 - 22:07

Joskus vuonna yksi tai kaksi tein kynttilöitä.