Millaisen kreikkalaisen tarun mukaan hyasintti sai nimensä?

Avainsanat: apollo prinssi taru

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.12.2010 - 09:34

Sankarijumala Hyakinthoksen mukaan, jota palveltiin Amyklaissa mykeneläisellä ajalla. Tarinan mukaan Hyakinthos oli kaunis nuorukainen, jota Apollo rakasti. He kilpailivat kiekonheitossa, jolloin Apollo heitti kiekkoa tehdäkseen rakastettuunsa vaikutuksen. Hyakinthos hänkin halusi tehdä rakkaaseensa vaikutuksen ja juoksi ottamaan kiekkoa kiinni sillä seurauksella, että kiekko osui häneen kuolettavasti. Todellisuudessa Hyakinthoksen kuolemasta oli vastuussa länsituulen jumala Zeyfuros, joka mustasukkaisena puhalsi kiekon sivuun surullisin seurauksin. Apollo ei päästänyt rakastaan Haadeen luokse vaan teki hänen verestä hyasintti-nimisen kukan. Ovidiuksen kertomuksessa Apollonin kyyneleet jähmettyivät juuri syntyneen kukan terälehdille surun merkiksi.

Lisätty: 19.12.2010 - 15:26

Ehkä kirjoitin epäselvästi, mutta Zeyfuros oli myös ihastunut Hyakinthosiin ja halusi mustasukkaisuuttaan kostaa Apollolle tämän onnen ja puhalsi kiekon päin Hyakinthosia kuolettavin seurauksin.

Lähteet:
wiki

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.12.2010 - 09:54

Toisen tarun mukaan kateellinen länsituulen jumala Zephyrus puhalsi kiekon Hyakinthosta päin surmatakseen hänet] Apollon teki Hyakinthoksen verestä Hyasintti-kukan.

fi.wikipedia.org/wiki/Kiekonheitto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 13:18

Verinen historia hyasintillä sitten on., mutta unohtakaamme se tarina joulun aikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 14:23

Minä olen kuullut aiemmin vain tuon Toffen tarinan, mutta yhtä oikeassa voi olla myös Maarit77.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 17:42

Kyllä kun tarkasti katsoo hyasintin kukkia pieniä kelloja. Niissä näkyy selvästi kosteus ja surullisuus. Varsinkin silloin kun kukka on vähän vanhempi.Aika hienoja taruja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 08:45

En googlaa ja muistini ei anna muuta kuin nimen Hyacinthos joka oli kait jokin "alempi jumala" tarujen mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 04:59

En muuta tiedä, kun että oli ensimmäinen joulukukka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.12.2010 - 21:24

Enpä olisi ikinä tiennyt että sillä kukalla on tarinansa. Mielenkiintoista.