Käytätkö askelmittaria?

Pystytkö kävelemään joka päivä 10 000 askelta, mikä on suositus jos haluaa pitää terveytensä normaalilla tasolla ja välttyä kroonisilta sairauksilta?

Avainsanat: askelmittari

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.09.2008 - 10:26

käytän ja olen pitänyt tuota kymppitonnin kuuria (Pekka Puskan markkinoima suositus) jo neljä vuotta. Tänään tuli aamulenkillä 8 000, eli vähän olis vielä jäljellä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.09.2008 - 11:44

Olin aikoinani hyvinkin innostunut askelmittarista,mutta sitten liikunta jäi ja mittari katosi jonnekin kaapin perälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2008 - 12:31

Aina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2008 - 15:27

Lähestulkoon aina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2008 - 16:49

Käyttäisin kyllä jos olisi kunnollinen askelmittari, mutta kun sattuu olemaan vain tuollainen mäkkäristä saatu lelu.. Pitäisi ostaa kunnollinen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2008 - 18:19

Ilman askelmittariakin tulee toimeen. Puolituntia päivässä kävelyä riittää kans. Kävellä voi vaikka kymmenenminutin pätkissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2008 - 20:12

En käytä nykyään, mutta aikoinaan kun suunnistin se oli hyvin tarpeellinen etäisyyden mittauksessa ( ehkä alkeellisempi malli kuin nykyään, siis kompassin yhteydessä silloin)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2008 - 21:13

En ole nyt käyttänynnä, tuol kaapis hää on, höh. miuu ja pystyn kyl toon kymmitonnosen verran askeleit ottaankin (missä on mun motivaatio....kertokaapi se?) pitäisi käyttää, siit mittarist on tehty ihan tutkimuksiikii, kas täs:

Liikunnan terveysvaikutuksista tiedetään jo paljon, ja liikuntaan liittyviä välineitäkin on tarjolla kuluttajan riemuksi moneen lähtöön. Askelmittari on yksinkertainen laite, jonka hyödyllisyydestä on monenlaista tietoa, mutta laajempaa katsausta hyödyistä ja vaikuttavuudesta ei ole aiemmin julkaistu.

Tutkimusongelma(t)
Katsauksen tavoitteena oli selvittää, onko askelmittarilla havaittu terveysvaikutuksia aiemmissa tutkimuksissa.

Menetelmät
Katsauksen aineistoon kuului 26 tutkimusta, joista kahdeksan oli kontrolloituja kokeita ja 18 havainnoivia tutkimuksia. Tutkimuksiin osallistuneiden henkilöiden keski-ikä oli 49 vuotta ja 85 % heistä oli naisia. Intervention pituus oli keskimäärin 18 viikkoa.

Päätulokset
Askelmittarin käyttö lisäsi liikuntaa merkitsevästi, noin 2 500 askeleella (noin 1,6 km, 27 % enemmän alkutilanteeseen verrattuna) sekä kontrolloiduissa kokeissa että havainnoivissa tutkimuksissa. Samalla painoindeksi pieneni 0,4 yksikköä ja systolinen verenpaine aleni 3,8 mmHg. Muutokset olivat yhteydessä vanhempaan ikään ja askeltavoitteeseen.

Johtopäätökset
Kliinisesti merkittävän verenpaineen ja painon laskun saavuttaminen askelmittarin käytöllä on ensi kertaa dokumentoitu tulos. Huomionarvoista on se, että vain itselleen tavoitteen asettaneet mittarin käyttäjät onnistuivat terveyshyötyjen lisäyksessä.

Tutkimuksen toteuttamisen arviointi
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus oli toteutettu laadukkaasti. Askelmittaritutkimusten sovellettavuus miehiin jää vielä epävarmaksi, koska osallistujat olivat suurelta osin naisia.

Tulosten soveltaminen käytäntöön
Tuloksella on suuri kansanterveydellinen merkitys, koska askelmittari on yksinkertainen ja kustannuksiltaan pieni laite, jonka käyttö voidaan aloittaa monen terveydenhuollon ammattilaisen aloitteesta.

Näillä keinoin tosissaan paino putoaa, verenpaine laskee, ja totta mooses ne efetriinit nousee, jotta tulee hyvä olo itteleen, jne.

Lähteet:
www.ukkinstituutti.fi/fi/191/861 - 32k

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2008 - 16:00

No en käytä,,,