Syötkö sinä oman osuutesi ?

keskiverto suomalainen syö kuulemma 35 kg jauhelihaa vuodessa, oletko keskiverto vai tuletko vähemmällä toimeen ?

www.taloussanomat.fi/omatalo...017425/139

(Itse arvioisin jääväni alle puoleen tuosta määrästä, kalapuolella sitten mennään ronskisti yli keskiarvojen)

Avainsanat: jauheliha

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.12.2010 - 11:03

lähinnä Fiina-koira syö koirien jauhelihaa meidän perheessä.

mutta en kyllä olekkaan keskiverto ;)
tosi harvoin valmistan jauheliharuokia,
kalapuolelle suuntautuu ruokavalio.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.12.2010 - 11:05

Keskiarvot kohdallaan. minulla kala jää vuositasolla pinemmälle kuin jauheliha. Kesällä mökillä kuitenkin kalaa kuluu saman verran kuin lihaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 11:17

En nyt sentään tuollaisia määriä, vaikka jauhelihaa käytän ruoanvalmistuksessa, etenkin kun nyt saa erittäin korkealaatuista luomua. Kalaa kuluu myös, mutta senkin suhteen olen ronkeli, en halua Itämeren kalaa enkä norjalaista epämääräisesti kasvatettua lohta. Onnekseni löysin Stockmannin pakastealtaasta luomukanaa, joten siitä saa vaihtelua ruokavalioon. 5 viikossa tehokasvatetut broilerit eivät oikein houkuttele. Pidän myös poron lihasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 11:34

Luulen etten syö ihan noin paljoa jauhelihaa. Kalaa meilläkin syödään joka viikko jollain tavoin. Huomenna kalasoppa kuhasta ja hauesta. Naapuri toi monta kuhaa joten joulukalat kondiksessa siltä osin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 12:08

Vaikea sanoa mutta määrä vaikuttaa suurelta. Ei ainakaan varsinaista jauhelihaa mutta kyllä talvikaan tulee lihasta usein ruokaa laitettua. Kalaa saa aika niukasti, ainakin luonnonkalaa, joka kyllä itselleni kelpaa. Kasvatettua kirjolohta ja lohta en syö. Kalan hinta on myös huikea, se rajoittaa käyttöä.
Broilerin kanssa on käynyt samoin kuin kasvatetun kalan eli ei oikein tee mieli syödä.
Jotain ranskalaisia syöttökananpoikia olen ostanut, ne ovat pieniä kooltaan ja kasvatettu viljalla, niitä on tarjolla keväisin.
Jauheliha on edullisinta, lihatuotetta, siksi varmaan sen syöminen on lisääntynyt. Käytän paljon vihanneksia ja juureksia ruoan lisäkkeenä ja teen myös kasvisruokia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 13:21

Empä ole syönyt , sillä minun suosikkiruokiani ovat kala- ja kokoliharuuat, erityisesti perheemme isän paistamat pippuripihvit ja itse tekemäni lohikalakeitto. Myös llinnuista saa niin maukkaita aterioita, että niitäkin meillä syödään jauhelihaa enempi. Vaikken itse jauheliharuokia runsaasti syökkään ymmärrän hyvin niitä jotka niin tekevät. Onhan se hinnaltaan halpaa, nopeaa valmistaa ja erityisesti nuorison mieleen. Köyhällä ei ole valinnanvaraa sillä tonnikalojen ja silakoiden hinnatkin ovat nousseet huimasti sitten Harri Holkerin pääministeripäivien.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 15:03

Taidan olla ja jauhelihasta kun saa niin montaa hyvää kotitekoista ruokaa, mutta en nyt ihan punninnut ole...

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 17.12.2010 - 15:23

Jauheliharuokien lisäksi perheemme muita perusruokia on esim. kanasuikaleet ja laatikot. Kalaa tulee syötyä harvemmin vaikka olenkin taitava fileroimaan (olin 3 vuotta kalatiskin vastaavana Käpylässä). Kala vain tuntuu olevan niin kovin kallista nykyään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 17:57

Kyllä kait sitä jauhelihaa menee, mutta arvelen, ettei ihan 35 kg , teen kyllä piirakoita ja mureketta, mutta
ei se kyllä tuohon asti kipua.
Syön broleria aika paljon. Eilen fileoin kaksi kirjolohta oli 4,99 € kilo. en hanno kallimpaa ostaa, mutta
sitä näky moni rikkaampikin ostavan joulukalaksi. Silakka ja muikku ovat tosi hintavia.
No nyt tässä tuli täysi valikoima ruokia. Mäti jää kaupan hyllylle. Mutta lipeäkalaa varmasti tulee mukaani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 18:20

Se ollut tarjouksessa aika useati ja hyvää liha tiskissä. Mutta silloin jos päätän olla ilman lihaa eipä sitä myöskään osteta. Joten mahdoton on tietää .Kyllä siitä helposti popsittavia hyviä pullia saa aikaan. Viimeksi kun tein 1.5kg ta lihapullia ,sanoivat herkulliseksi.Kaik män.Jos tuota tahtia pullia tekisi ,äkkiä tuo määrä täyttyisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.12.2010 - 19:05

Oletettavasti, sillä vasta viime viikonvaihteessa tein sitä 5,5 kg. Eiköhän tuolla taas vähän aikaa pärjätä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 20:59

Aika vähän käytän jauhelihaa..kun olemme kalan ystäviä ja broilerin...Kyllä vasta tein jauhelihakastikkeen ja maistui tosi hyvältä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2010 - 17:34

Kyllä kuulun kastiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 15:29

Ei ihan noin paljon vuodessa mene, ei sitten millään.