Mistä juontaa tapa laittaa manteli riisipuroon? Onko sinun kodissasi tämä perinne voimissaan?

Avainsanat: manteli puuroon

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.12.2010 - 21:41

Muista manteli!

Joulun riisipuuroon piilotetaan perinteisesti onnea tuova manteli. Tavan uskotaan olevan perua keskiaikaisesta Englannin ylhäisön huvitteluperinteestä, jossa kätkettiin loppiaisena papu puuroon. Pavun löytäjä sai keksiä hullunkurisia tehtäviä muulle seurueelle. Suomeen mantelin piilotus rantautui Ruotsista. Manteli merkitsi löytäjälleen onnekasta vuotta, ja naimattomille sen uskottiin tietävän hääkellojen soittoa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.12.2010 - 21:17

En tiedä mistä tapa juontaa..mutta kyllä manteli aina löytyy riisipuurosta..aina arvoitus kuka saa mantelin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 21:47

En ole vielä mantelia puuroon piilottanut, syystä että saisin sen kuitenkin itse koska muut eivät meillä joulupuuroa harrasta. Jos & kun lapset kasvaessaan mieltyvät riisipuuroon, otetaan meilläkin vanha mukava perinne käyttöön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 21:54

www.suomalainenjoulu.fi/serv...eId=124960 Joulupuuron kiehtovuus perustui manteliin .!900 luvulla se tuli Ruotsista tänne meille.Reilu 100v sitten tuli valkoinen riisipuuro joulupöytään. Sitä ennen oli kaura tai ohrapuuroa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.12.2010 - 23:25

Jonkinlainen onnen amulenttihan se on. Itse en ole sitä laittanut niihin tosi harvoihin joulupuuroihin joita olen tehnyt, eikä myöskään nauttimiini puurolautasellisiin sitä ole eksynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 07:23

Äitini kyllä joka pitää joulu aaton puuro aamua, niin manteli löytyy kyllä puurosta!

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 17.12.2010 - 08:22

Meillä laitetaan aina joulupuuroon manteli. Muistan lapsuudesta että äidilläni oli tapana laittaa niitä sinne puuroon parikin kappaletta ettei minulle olisi tullut veljeni kanssa paha mieli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 09:49

Ei tietoa mistä tapa on tullut, mutta kiva se on löytää. Perinnetieto selvisi minullekin noista muista vastauksista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 11:38

Joku keskiaikainen tapa se lienee. En laita mantelia riisipuuroon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 11:42

En laita mantelia joulupuuroon, koska kukaan meillä ei halua puheita pitää. En tiedä mistä tapa on tullut Suomeen, mutta mantelin löytäjän pitää pitää puhe muulle seurueelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 12:14

Onnenmantelista olen kuullut ja se on ollut tapana laittaa "riisipuroon". Onko jokin taika, en tiedä. Ei meillä sitä harrasteta kuitenkaan. Tuo on maan ulkopuolelta tullut tapa, viittaako ehkä johonkin kartanoelämään. Suomen ruotsinkielisillä on tuo tapa aika yleinen. Muistan myös että Ruotsissa opiskellessani enimmäisen kerran tutustuin tuohon tapaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 18:08

En laita riipuuroon mantelia, yksin syön useimmiten javoin silti toivoa koko ajan suuriakin suunnitelmia
ilman mantelia. Hauska perinne se on en sitä kiellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2010 - 04:49

En laita omaan puuroon, mutta kun sitä niin paljon muualla saa, niin niissä kyllä on.