Muistatko vielä milloin vietettiin kekriä?

Avainsanat: kekri

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.12.2010 - 18:38

Kyllä muistan , että kekristä on puhutttu ja podety syksyisin kun talon syystyöt on saatu päätökseen.
Ajoittunee mikkelinpäivän ja nykyisten pyhäinmiesten päivän aikoihin.
Kekriin muttaakseni liittyy joitain taikomismenojakin. Ja oliko se piikain ja renkien palveluspaikkojen
vaihtoaikaa. En muista kyllä.kekriä pidettiin mummoni mukaan jonkinlaisena henkiolentonakin.
Muistelen myös, että joku kirjailija olisi kirjoittanut romanissaan kekriajoista.
Hataraa on muisti kuin koin syömän verkon.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.12.2010 - 17:02

Kekri on muinaissuomalainen sadonkorjuun juhla, jota vietettiin mikkelinpäivän (29.9.) ja nykyisen pyhäinpäivän välisenä aikana

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 17:14

Meikäläisen syntymäpäivän jälkeen ja pyhäinpäivän seutuun niin, kuin mummoni aikoinaan kertoi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 17:18

Kekrihän on samaa juurta kuin kelttien Samhain, josta myöhemmin periytyi mm. Halloween. Kekristä alkoi myös uusi vuodenkierto, eli se oli muinainen uudenvuodenjuhla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 17:21

fi.wikipedia.org/wiki/Kekri Täytyi oikein tutustua tuohon kekri juhlaan .En muistanut enään sitä kun nimen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 18:06

Kyllä se oli tuota sadonkorjuu juhlaa. Perinteitä vieläkin vaalitaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 18:54

Mummuni puhui kekristä ja muistan, että sitä vietettiin syksyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 19:48

Alkio-Opistossa vietettiin ainakin vielä -80 -luvulla kekriä eli sadonkorjuujuhlaa moninen hauskoine perinteineen. Opiskelijat kyllä taisivat päivän päätteeksi testata ohrasadon laatua paikallisessa Ohrantähkä-ravintolassa hyvinkin perusteellisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 20:33

Kekri on muinaissuomalainen sadonkorjuun juhla

ota vietettiin mikkelinpäivän (29.9.) ja nykyisen pyhäinpäivän välisenä aikana

fi.wikipedia.org/wiki/Kekri

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 09:05

Muistanpa hyvinkin eli nykyisen pyhäinpäivän aikoihin. Alunpitäen se oli piikojen ja renkien pestuuaikaa. Muistelen että Kustaa Vilkuna on kirjoittanut aiheesta.