Kun menet näin joulun alla vieraisille, vietkö tuliaisena kukan, suklaarasian vai glögiä tai muuta juomaa? Vai jotain ihan muuta?

Avainsanat: joulun tuliaiset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.12.2010 - 22:13

Tosiaankin riippuu paikasta paikallisista olosuhteista. Mutta sellaista mikä menee suusta alas, tavaraa on kaikilla. Emäntä ja muksut pitää muistaa. "Sanokaa Fazer, kun haluatte hyvää." Tai jotain erikoispähkinöitä pikku"oraville" Isännälle käy iso tumma olutplo ja Iltalehti ja/tai HK:N sininen, ehkä emännälle myös. Tai sitten kuitataan vanhukset yhdellä glögipullolla. Helppoa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.12.2010 - 19:29

Taitaapi tulla suklaata ja tai muuta juotavaa ( nyt alkossa kiva valkoisessa karvapussissa minttua, lämpimän kaakaon kanssa aivan ihanaa näin kylmällä säällä)...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 19:53

Lapsiperheeseen voi vielä linnunruokintapöntön, jonka täyttää karamelleilla. Kun karkit on syöty, voivat lapset asentaa pöntön pihalle.
Jos menee vanhusten luo, ukolle voi viedä konjakkipullon. Ei hän kuitenkaan vastaa, että minulla on jo tällainen. Kannattaa mainita, että sitä saa käyttää vain terveydellisiin tarkoituksiin, kuten vilustumisoireiden ennaltaehkäisyyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 20:02

Riippuu siitä,missä roikkuu. Eli minkälaiseen paikkaan menee.
Jos on lapsukaisia, pinet karkkituliaiset, isommille vanhemmille vien ehkä kynttilän.
Minusta tuikkupussikaan ei ole mikään halveksittava juttu, jos niitä poltetaan paljon, niin
kyllä niitä meneekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 20:12

Riippuu vierailupaikasta. Suklaata, kukkia tai hyvää juomaa....yleensä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 21:12

Kukat, konjakit, suklaat sun muut kulkee mukana iloisen mielen kera.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 21:28

Riippuu vähän minne menee kylään..Kyllä lämmittävä glökipullo on aikuisille ihan mukava..lapsille suklaata..Ei tässä kyllä ennätä paljon jouluna kyläilemään,kun joulupäiväkin menee töissä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 22:00

Saatampa viedä tähden tai hyasintin. Tai omia porkkanasämpylöitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.12.2010 - 00:21

Hieman riippuu kenen luo menen, mutta kyllä se melkeimpä poikkeuksetta on kukka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 04:19

Minä vien joulukukkasen, ja jos lapsia on niin konvehtirasian myös.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 16.12.2010 - 08:03

Viemisethän riippuvat aina kyläpaikasta. Yhdelle tutulle viemme itse tehdyn kankaalla vuoratun pajukorin joka täytetään hedelmillä, glögillä ja mukaan tulee myös hyasintti. Toinen naapuri saa puisen lasikantisen laatikon joka on tuikkuja täynnä. Laatikkoa voi sitten käyttää pientavaroiden säilytykseen. Tai sitten vain glögipullo rusetti kaulassa tai suklaatia...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 08:41

Joulun alla ei varsinaisesti käydä vieraisilla koska itsekullakin on omat joulukiireensä. Traditiona on viedä määrätyille tuttaville joulukukka eli käydä joulutervehdyksellä. Joulun allan vien muutamalle vanhemmalle henkilölle jouluherkkulahjan, omaa valmistusta suurin osa, nyt myös lisänä ranskalaisen joulutorin antimia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 09:51

enpä kyllä taida viedä mitään . . . .
ei joulu ole syy viedä lahjuksia, jollei niitä muutenkaan vie. parhaalle ystävälle vien henkilökohtaisen pikku lahjan, mutta varsinaisesti perhe jää ilman suklaita ym vaikka tekemisissä ollaan aika paljon ja ziljoonan vuoden takaa.
oma perhe ( sisarukset, vanhemmat ja anopit ) saa pientä muistettavaa jouluna - ihan lahjan muodossa. tänä vuonna olen tehnyt itse joulukarkkeja, ne kun pistää kirpparilta ostettuihin koreihin - ei voi puhua kulutusjuhlasta. omille lapsille 22v ja 15v olen tietysti ostanut lahjoja kohtuudella, ja vaikka tekisi mieli ostaa kauppa tyhjäksi mummin silmäterän 3v iloksi - en tee sitäkään. muutama hyvin valittu lahja.
kun meille tulee kahville - pistän herkkuja pöytään, mitä nyt olen leiponut. se olkoon ylimääräinen lisä näin joulun kunniaksi perinteisen korvapuustin sijasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 12:30

Minulla ei ole tapana viedä näin joulun alla vierailupaikkoihini lahjoja muuta kuin niille lapsille joille olemme perheeni kanssa tavanneet antaa paketin jouluaattona avattavaksi. Kuulun niihin joille jouluna pakettilahjoja tärkeämpää on yhdessäolo itselleen tärkeiden ihmisten kanssa ja siitä syntyvä hyvänolon tunne. Siksi vältän kaikenlaisia pakettien antamisia aikuisille. Jos kuitenkin haluan muistaa heitä jollain tavalla annan silloin vaikkapa pienen avustamishetken siivoamisissa, leipomisissa, tai muissa joulunajan töissä. Uskon että sillä tavoin ilahdutan muistettua paremmin kuin paketeilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 13:29

Riippuu hyvin paljon ystävistä, mutta esim. kaunis kynttilälyhty kynttilöineen joko ulko-tai sisäkäyttöön on mukava tunnelmallinen tuominen. Hauska idea on myös "tonttupuku" esim. glögipullolle :-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2010 - 04:30

Paljolti riippuu kenelle vien lahjan. Mutta ainakin Iittalan kynttilä lyhtyjä vien tänä jouluna, jätän kukat väliin, kun niitä tuo jokainen.