Palaako Sinulla riisi,- tai muu maitopohjainen puuro pohjaan koskaan ja mitä kikkoja on, ettei palaisi, vaikka kuinka kauha käy?

Minulla on vaikka mimmoinen kattila ollut, niin kokoajan kun sitä sekoitan se ottaa pohjaan, mutta
viimevuonnakin otti vähän kiinni, onneksi ei mistunut puurossa.
Eilen kuulin sellaisen kikan, että kun keittää riisipuuroa tai muuta maitopohjaista puuroa, niin
laittaa 4 viiden sentin kolikkoa levylle, niin ei pitäs varmaan ottaa pohjaan kiinni. Aion kokeilla sitä nyt.

Avainsanat: pohjaan palamaton puuro

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.12.2010 - 21:08

Kokeileppa vanhaa vesilukko konstia.

Kattilan pohjalle noin 0,5 cm vettä. Kiehauta vesi ja lisää siihen voita sulamaan (esim. 25 - 50 g). Ja sitten puuroaineksia mukaan.

Kysyjän kommentti

Laitampa nyt vesilukon, olen tainnut kokeilla jo aikaisemminkin, mutta ei lisä pahaa tee, tai tekee ruskeaksi kattilan pohjan. Kiitos kaikille puuronkeittäjille opeista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.12.2010 - 16:27

Minulla on vuosia sitten hankittu Hackmannin puurohaudekattila, ei polttele pohjaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 16:32

Samanlainen kattila, kuin edelliselläkin tai joskus käytän teflon-kattilaa. Yksi hyvä apuvälinen on ritilä levyn päälle, jos on tavallinen sähköliesi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 17:18

Mulla on noita ruostumaton teräskattiloita .Ne tuppaa tuleen niin kuumaksi pohjasta että täytyy kokoajan vahtia ja sekoitella. Laitankin 1-2 hellan kun alkaa kiehumaan, sekoittelen alussa taajaan . Siiten voi huilata ja taasen vaan sekoittelen.Silti joskus ottaa pohjaan kiinni. Laitan kannen päälle ja hiljasella levyllä. Ettei se pohjasta olisi niin kamalan kuuma.

Mieheni äiti ,lastemme mummi oli kova keitteleen riisipuuroa. Sitten rupesi tulemaan pohjaanpalanutta puuroa. Hän tuumasi että kyllä noi kaupat sentään myy kummallisia riisejä kun pohjaan ottaa kiinni, vaikka kuinka sekoittaa.Se oli riiseissä hän enmielestä vika eikä sekoittajassa. Meitä nauratti.

Äidilläni oli paksupohjainen kattila ja sillä kiva posliini kierukka, kattilanpohjaan laitettiin. Ei kiehunut maitoruoka ylitse eikä palanut pohjaan.Vähän pienempi kun teevati ja irrallinen.Onkohan sellaisia vielä olemassa. Se oli aika yleinen 50v.tta takaperin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 18:17

Puuro valmistuu varmimmin haudutuskattilassa, siinä ei pääse palamaan pohjaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 19:38

Minulla on iänkaiken vanha Broblema ( 60 luvun kattila) kattilasarja siinä ei puuro ainakaan minulla pala pohjaan...
Iso kattila sisäosia vaikka millä mitalla..
Monet myyvät kirppiksellä pois ihan 5€ ostan aina siihen hintaan olen saanut jo niitä kerättyä jokaiselle lapselleni myös...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 22:21

Täällä se jo aikaisemmin tulikin mutta muistan myös, kun muksuna kattilaan laitettiin
ns. " maidonvartija". Se oli posliinista tehty pyöreä n. 10x1,5cm kiekko.
Idea varmaan liialliisen kuumuuden poistaminen kattilan pohjasta. Käviskö samaan hommaan joku pieni kaffelautanen...?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.12.2010 - 00:20

Samoin kävi minullekin kunnes ostin oikein haudutuskattilan jossa ei pala pohjaan ja tulee yhtä hyvää puuroa.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 16.12.2010 - 08:11

Minä keittelen meidän perheen puurot. Joskus voi palaa pohjaan mutta harvemmin kuitenkin. Eli laitan kattilaan sentin verran vettä, kiehautan sen ja lisään suolan. Sitten maito kuumenemaan ja ryynit vasta kuuman maidon sekaan.

Ollessamme vielä pikkumuksuja toi pukki äidilleni Hackmannin kaksoispohjallisen haudutuskattilan. Siinä ei puuro ikinä palanut pohjaan, miinuksena tosin pitkä valmistusaika.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 08:54

Harvoin keitän puuroa eli maitopohjaista. Ei se kyllä pohjaan ole palanut ikinä, paksupohjainen kattila ja puuron kauhalla sekoittaminen valmistuksen aikana auttaa. Kun keitän riisipuuroa, keitän riisit ensin tilkkasessa vettä ja sen jälkeen lisään maidon. (laitan riisit myös etukäteen veteen ja jääkaappiin jo edellispäivänä, keittoaika on silloin lyhyt. Äitini teki aina noin, se lyhentää keittoaikaa huomattavasti).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 20:47

Haudutus kattila on varma keino..Itse keitän teflon-kattilassa pienellä lämmöllä ja sekoitusta paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.12.2010 - 08:41

Huuhtelen ryynit, kiehautan kattilassa vettä, lisään voita, sen jälkeen ryynit. Annan kiehahtaa vähän aikaa ja lisään maidon. Välillä hämmentelen. Haudutus, lopuksi suola ja sokeri.

Keitän puuron joko teräs- tai teflonkattilassa. Ihan peruskattiloita ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2010 - 04:27

Tuon kikan minäkin kokeilen. Olipa mukava kun kerroit meille kaikille sen.