Annappa minulle hyvä lipeäkalan laitto-ohje. Keittänyt, paistanut ja höyryttänyt, mutta lusikalla saanut syödä kastikkeen kera?

Ennen lipeäkala kun isä sen alusta asti liotti lipeässä ja liotti lipeät pois monessa vedessä ja vuorokaudessa kesti syödä haarukalla ja veitsellä. Nykyvuosina, olemme kokeilleet kaikki noita konstit ja nyt saadaan lusikalla syödä sen valkokastikkeen kanssa. Joka vuosi vannomme itse päähirmun mukaan, että emme nyt laita, mutta kyllä taas kuiske käy, jos vielä otettaisi tämä kerta.
Neuvoppa Sinä nyt minulle aito keino, millä kala pysyy koossa.

Avainsanat: lipeäkalan kypsennysohje

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.12.2010 - 17:42

Lipeäkalan keittäminen on taito laii.Hiljaisella kiehumispisteellä. Oletko uuniin koskaan laittanut lipeäkalaa. kannattaa kokeilla. Mutta liota kalaa kylmässä vetessä 2h.Sitten vuokaan ja kuumaan uuniin 175-noin 30min. Kalaa noin 750g.suolaa noin 2tl.Ota uunista pois ja kaada varoen neste pois.

Kysyjän kommentti

Olen keittänyt, paistanut, liottanut ja maistanut, mutta viimevuosina en ole onnistunut
taikomaan muuta kuin kalavelliä. Kiitos ohjeista kaikille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.12.2010 - 16:32

Ei voi mitään sillä nykyinen lipeäkala on sellaista, että hajoaa vaikka mitä tekisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 18:50

Nyt en osaa sinua auttaa, sillä itse en voi sietää edes lipeäkalan hajua saati makua. Mutta vanha totuushan on, että makuasioista ei voi kiistellä eikä kaikki tykkää kaikesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 19:35

Bongarin ohje on aivan loistava SUOSITTELEN...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.12.2010 - 00:18

Minulla meni maku koko kalaan aikoinani kun olin työharjoittelussa toimistopuolella eräässä kalatehtaassa. Alakerrassa valmistettiin juuri silloin lipeäkalaa ja pelkkä tuoksu tekee tänä päivänäkin pahaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 16.12.2010 - 08:40

Ollessani pieni valmisti äitini lipeäkalaa aina jouluna ja yritti syöttää sitä meille. Lopputuloksen varmaan arvaatkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 09:00

Itselläni oli taannoin uunilipeäkalan resepti mutta olen sen kadottanut. Taisi olla Kotiliedessä se resepti. Meille tuli jouluvieras joka toivoi lipeäkalaa kun ei itse osaa sitä valmistaa. Tein silloin tuolla mainitsemallani ohjeella, siinä laitettiin valkokastike päälle, sipulia ja valkopippuria. Se oli minustakin hyvää vaikka en yleensä pidä siitä. Täytyis yrittää googlata jospa resepeti löytyisi. Lipeäkalaa meillä ei kyllä jouluna tarjota, kiinnostaa vaan josko se vanha resepti on tiedostoissa löydettävissä.
Uunissa valmistettuna ei hajoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 11:19

kyllä ainakin se lipeäkala onnistui yli odotusten mitä viikkositten valmistin. en vaan muista minkä firman se oli. mutta siinä pussissa kalan keitin, pussin kyljessä olevan ohjeen mukaan.
oli kiinteää, eikä mitään höttöä.

en ole allaolevaa ohjetta kokeillut, mutta
fishfoodin sivuilta löysin:
ennen keittämistä kaupan livekala liotetaan kylmässä vedessä 6 tuntia, kalasta tulee kiinteämpää.