Kerro mitä maistelen jos edessäni on baklava ja salep?

Lisätty: 15.12.2010 - 17:30

Voi kiitos Valperille kuvalinkistä...nyt valuu kuulkaas hunaja suupielistäni. Olen syönyt melkein noita kaikkia silloin, kun asuin Emiraateissa. Salepia en ole maistanut.

Avainsanat: elämys maku

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.12.2010 - 08:18

Baklavaa on tullut syötyä! makeaa leivonnaista... ihan paikanpäällä... mutta ei Suomalaisten aamupala,,,

Salep on jäänyt maistamatta..

Salep

Englannin kirjallisuudessa esiintyy juoma ja sen raaka-aine nimeltä salep, joskus kirjoitettuna salop tai saloop. Sanakirja sanoo vain, että kyseessä on Lontoon kaduilla ennen kaupusteltu aamujuoma. Laajempi tietosanakirja selittää, että se on eräiden orkidealajien juurista tehtyä jauhetta, josta sekoitetaan kuumaan veteen runsaalla sokerilla maustettava juoma. Sana on kulkeutunut turkin kielen kautta ja lyhentynyt arabian sanasta, joka tarkoittaa ketun kiveksiä.

Elisabeth Luard selittää, että koska kaikki orkideat ovat nykyisin rauhoitettuja Britanniassa, salep-jauhetta ei enää siellä valmisteta, mutta sitä saa vielä Balkanilta ja Keski-Idästä. Sitä viljellään eniten Romaniassa, jossa käytetään kaikkia eurooppalaisia orkidealajeja. Englannissa yleisin laji oli ennen miehenkämmekkä Orchis mascula, meillä vain Ahvenanmaalla esiintyvä, rauhoitettu laji.

Salep oli ennen köyhien juomaa, jota eräs ruokakirjailija kertoi saaneensa vanhan merimiehen kodissa, rantauduttuaan vuonna 1954 märältä venematkalta. Teelusikallinen jauhetta liuotetaan kupilliseen kuumaa vettä, maustetaan kanelilla tai inkiväärillä ja sokeroidaan hyvin. Irlantilaiset lisäävät munankeltuaisen ja kermaa, skotit tietenkin viskiä.

Eräs lukija kertoo marraskuussa 2003, että salepia myydään edelleenkin yleisesti Kreikassa. Tavallisesti sitä juodaan aamuisin, talvisaikaan toreilla, joissa kiertelevät kauppiaat salep-kannunsa ja muitten tarvikkeittensa kanssa huutelevat "saleep, saleep". He kaatavat sitä muovimukeihin ja ripottelevat kanelisokeria päälle.

Larousse Gastronomique kertoo, että salep on samanlaista ja samaan tarkoitukseen käytettyä tärkkelystä kuin nuolijuuri, tapioka, perunajauho ja maissijauho. Sitä on saatavana joissakin herkkukaupoissa nimellä sahlab tai saleb.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.12.2010 - 08:14

Baklava on makea leivonnainen joka tehdään filotaikinasta, kerroksittain rakennettu, olen monesti sellaista syönyt ja valmistanut. Tuota salebia en tiedä enkä viitsi googlettaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 08:31

Baklava on makea leivonnainen, tyypillinen Kreikassa. Salep on vierasta eli ei aavistustakaan mitä se on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 10:21

Empä tiennyt tätäkään,nyt tiedän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 14:19

Ihanaa että aukasette tyhmän päätäkin. En ole kuullut en ikinä syöny.Mutta aina tulee lisää ,toivottavasti hieman iänmukana sitä viisautta.

Lisätty: 15.12.2010 - 17:58

Kiitos valperi .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 17:19

mahdollisuuksia on lähes rajaton määrä

www.google.fi/images?client=...p;gs_rfai=

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 18:26

Baklavaa, nam. Salepia en muista maistaneeni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2010 - 04:24

Lähi-idän makeita herkkuja.