Mikä on suomalaiselle kulttuurille ominaista?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.12.2010 - 12:01

Hhtenä piirteenä on vuosikymmenien ajan ollut tientynlainen melankolisuus ainakin teatterissa ja musiikissa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.12.2010 - 12:41

Ei ole mitään yhtä tai kahta vahvaa piirrettä, ollaan idän ja lännen välissä. Kulttuuri on laaja käsite, ei se aina ole tuotetta.

Lisätty: 14.12.2010 - 13:35

Selvempi ilmaisu olisi toki ollut suomalainen elämäntapa.
Tarkkuus, ahkeruus, tunnollisuus ovat hyviä piirteitä mielestäni, noita rennosti eläviä on ilman meitä jo ihan tarpeeksi (krekut joiden velkoja saadaan maksella...yhtenä esimerkkinä).

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 14.12.2010 - 12:45

Brittiläisen Edward Duttonin mukaan suomalaiselle kulttuurille on ominaista mm.:

- yhteisökeskeisyys jossa yksilöllisyyden ilmaisu on rajoitettua
- sisäisiä ristiriitoja pyritään sovittelemaan ja vaientamaan
- perinteistä miehen mallia vaaliva yhteiskunta.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/The_Fi...Uniqueness

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2010 - 12:49

Amerikkalainen mieheni sanoo, että me suomalaiset olemme kauhean suoritushenkisiä. Joulun allakin pitää hampaat irvessä siivota ja leipoa jne. Välillä voisimme kuulemma ottaa rennommin.

Kolikon kääntöpuolena on se, että suomalaiset ovat luotettavia. Aikoinaan hain Norjaan töihin ja pääsinkin. Pomo sanoi että ottaa mielellään suomalaisen töihin, me kun olemme niin ahkeria työntekijöitä emmekä sairasta "lorvikatarria" vaan jäämme töistä pois vasta kun siihen on todella syytä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2010 - 12:50

sisu, sauna, Sibelius, salmiakki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2010 - 14:43

Wellamo sauna, Vaakunaviina ja pesäpallo.

Lisätty: 14.12.2010 - 14:46

Heippa vaan! Tervetuloa napsuttelemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2010 - 15:10

Siinäpä niitä edellä jo tulikin. Lisäisin vielä vaatimattomuuden ja ujouden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2010 - 17:02

Sauna, SISU ja salmiakki... ja vielä unohtamatta RUISLEIPÄ!
Suomalainen työ on korkealla..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2010 - 21:09

Wellamo saunan löylyihin sitten ja vaakunaviinapullo onko vielä avaamatta. Mutta kyllä se pesis
saa jäädä pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.12.2010 - 01:34

Itsekeskeisyys, omaan napaansa tuijottaminen, sillä minä tiedän kaiken - akka pysykööt hiljaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 16:53

Näin kertoo wiki:

Alkoholi on Suomessa miesten ja naisten yleisin kuolinsyy. Alkoholin käyttö tuottaa Suomessa poikkeuksellisen paljon väkivaltarikoksia. Humalatilaa ei ole suomalaisessa kulttuurissa pidetty häpeällisenä. Päinvastoin sitä ylistetään ja pidetään sosiaalisuuden merkkinä.

Liekö totta?