Vieläkö elää talkooperinne?

Itse olin viimeksi kymmenisen vuotta sitten kotipuolessa kamminturvetustalkoissa. Sen jälkeen on ollut vain pienimuotoisia muutto-ja siivoustalkoita. Talkoilu on minusta hieno ja hauska tapa saada asioita tehdyksi. Mielelläni menisin useamminkin jos kutsu kävisi. Onko teilläpäin talkooperinne voimissaan?

Avainsanat: talkoot yhteisöllisyys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.12.2010 - 12:29

Valitettavasti nykypäivänä talkoohenki on hiipumaan päin ja talkoot vähenemässä roimasti kaikkialla maassamme. Ihmisillä on olevinaaan aina niin kiire ja niin paljon puuhaa omissa töissään ettei aikaa talkoille mukamas ole. Talkoointoa laskee nykyisin myös se ettei yhteiskuntamme päättäjät koe niitä tarpeellisiksi. Monet ideat talkoista ajetaan päättävissä elimissä alas jo suunnitteluvaiheessa ilmoittamalla esim. ettei niihin tarvittavia välineistöä voida lainata talkosiin mahdollisesti tuleville. Talkoot olisivat kuitenkin hyvä tapa lisätä yhteishenkeä ihmisten välille ja auttaa eri tahoja ilman suuria kustannuksia. Tästä syystä toivonkin, että asenne niitä kohtaan muutuisi nykyistä myönteisemmäksi ja me ihmiset osallistuisimme niihin aijempaa aktiivisemmin.

Kysyjän kommentti

Hyvä huomio tuo yhteiskunnan osuus talkooperinteen hiipumiseen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.12.2010 - 14:27

No eipä sitä liene enään liiemmin pidetä, ainakaan naapurusten kesken. Pitäähän ne joidenkin juhlien
kokoonlaittamistalkoita ja jotkut tempaisevat jonkun hyväntekeväisyyden nimiin.
Ennen minäkin muistin, kun oli pärekattotalkoita, talon valutalkoita, perunannosto-,heinänteko-,ja tienkunnostustalkoita. Taitanut nykyään mennä sellaiseksi homma, että pitäs pusiin pohjalle eurot
kilahtaa, ennenkö lähdetään hommiin. Miksei kyllähän hyvää naapuria tai velipoikaa autetaan, mutta tosiaan kunnon talkoot ovat vähentyneet ainakin Keuruun seudulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2010 - 14:30

No ei taida kovin paljoa enää löytyä talkoohenkeä eikä niitä töitäkään, mutta joskus kuitenkin. Ennen vanhaan talkoissa tuli oltua useastikin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2010 - 15:35

Yleensä kaikki talkoot ovat koskeneet rakennushommia. Kieltäydyin 90-luvulla ollessani työtön rakennusmestari. Sanoin kyseleville kiinteistövälittäjille että, "hävetkää", teillä on aivan tarpeeksi välitettävää jotka olen tenyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2010 - 16:57

Ei juurikaan ole talkoita. Ei väkeä saa liikkeelle tai on niin kova kiire muuten.Nykyaikaa.Menimme toissajuhannuksena porukalla Tammisaareen mökille.Mökkillä oli laajennus ja tiesimme sen .Kuisti laudat oli pinossa odottamassa .Aattona kaikki saunotiin ,syötiin.valvottiin ja uitiin.Sitten sanottiin ennen nukkumaanmenoa että joka poika ja likka aamulla ylös talkoisiin ,ruvetaan tekeen terassia.
Niin kaikki nousi nöyrästi ja koko päivä aamusta iltaan, niin kauan että terassi tuli valmiiki.Emännät hoiteli ruokapuolen ja kahvitukset. Hyvä fiilis päällä.Isäntäpari kiitteli vieraita pitkän aikaa. Onpa pyydelty uudestaankin.Meillä oli hauskaa yhdessä tekemistä ei mennyt aika hukaan ja kaikki nautti.Tuli mielihyvää.Siellä kiva käydä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2010 - 17:27

Pienessä taloyhtiössämme elää talkooperinne vahvana eli talkoilla on toteutettu mm. grillikota, jätekatos ja terassit kuhunkin huoneistoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2010 - 18:24

Eipä meidän täällä pihapiirissä mitään talkoita ole.
Mutta kyllä me aina autamme ystäviämme, sukulaisiamme niitä joilla on jotain remppaa tai muutto, eikä siinä olla kuin ruokapalkalla, ihan kuin ennen muinoin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2010 - 21:04

Kaveripiirissämme tehdään talkoita, jos joku on apua vailla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.12.2010 - 23:19

Talkoita on - mutta ei ehkä päivänvalonkestäviä, =DD.
Oikesti tuo perinne on hieno, meilläkin esim. mökillä olisi hienoa jos saunojat tulisivat talkoilla puutöihin.. jostain syystä heillä on aina silloin menoja - niitä todella tärkeitä.
Itse tykkään auttaa kamua jos hän apua tarvitse ja jos vain kykenen siihen.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 13.12.2010 - 08:33

Entisessä taloyhtiössämme oli tapana joka syksy ja joka kevät pitää pihatalkoot. Haravointia, siivousta, puiden ja pensaiden siistimistä... talkoiden jälkeen grillattiin makkaraa ja otettiin muutama olutkin. Nykyisin autan sukulaisiamme aina kun pyydetään - välillä pyytämättäkin... Olen muuttoapuna aina kun tarvitaan ja viimeksi muuttaessamme oli vastaavasti käytössämme useita käsipareja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.12.2010 - 11:03

Talkoot ovat aina paikallaan. Talkoohommien toinen tarkoitus on tutustuttaa ihmisiä toisiinsa yhteisen aherruksen parissa. Vahinko vain, että tuntuu olevan katoavaa kansanperinnettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2010 - 02:49

Ei todellakaan, liekö ihmisten kateus osa syy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2010 - 08:35

Meidän pienessä taloyhtiössämme kaupungissa on pihatalkoot keväisin. Maalla meillä on syksyllä naapureiden kesken pihojen puhdistustalkoot, sitten kun lehtiä alkaa putoilla puista.
Kuulin sunnuntaina että Virosta oli tullut 11 henkilöä Helsinkiin katujen puhdistus- eli lumenluontitalkoisiin. En ole kuullut että täkäläiset olisivat vastaavaa tehneet. Nuo maninitut eivät siis olleet palkatussa työssä.