Tiedätkö todella minne rahasi menevät ja miten menosi oikein jakautuvat ?

Katselin tämän vuoden "toteutunutta" Budjettia ja jotkut
suurelta tuntuvat maksut jopa yllätti pienuudellaan.
(Kyseessä 2:n eläkeläisen menot).

Menot yht. 2010 - %-jakautuma

Asunto vuokra 25 %
Ruoka 22 %
Koti muut 16 % (tupakointi+muut hankinnat)
Auto menot 12 % (bensa+huolto)
Vapaa-aika 10 % (matkat+majoitus)
Sairaus 6 %
Mökkimenot 3 %
Vakuutukset 2 %
Sähkö 1 %
Lehdet 1 %
Internet 1 %
Autovero+pysäköinti 1 %

Älkää kertoko Kataiselle, tai muuten se...

Avainsanat: budjetti menot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.12.2010 - 17:20

Hatunnosto budjetin pitämisestä ensinnäkin. Kyllä sitä vuodden alussa aloittaa merkaamaan menojaan, mutta laiskuus vie voiton pisemmän päälle.
Mutta karkeasti sanoen minulla myös asuntomenot on isoimmat, toisena tulee terveydenhoitokulut.
Ruoan asetan kolmannelle tilalle, sisällytän siihen myös kodinhoitotuotteet.
Autoa ei ole , on rukiilla käyvä rollari, joten sekin on ruokamenoissa.
Vapa-ajan menot ovat kutistuneet pieneen nyt asioiden näin ollen.
Mökkimenot menee toisen siivelle.
Loppupäässä on sitten se kotivakuutus, 2 lehteä ja netti.
Mutta kyllä minä tuon tv-luvan laitan kalleimpaan luokkaan, siihen nähden mitä katselen jos 2 tuntia
viikosaa niin hyvä on. Netti ja napsu siinä viihdekeskus on minulla.
Mutta kyllä sitä lapsenlapset esittävät niitä yimääräisiä menoja, jotka eivät voi kovin isoja olla, ottaen
huomioon posani kestävyyden.

Mitä mahtaa tuon Kataisen kanssa olevan tekemistä sinun hyvään kirjanpitoosi, ei mamma ymmärrä nyt. Olethan tuonut julkisesti esiin elämäsi rahoituksen ja ei siellä niitä nuorisosäätiöitä, eikä Maaseudun kehittämisrahoituksista puhuta mitään. saat puhtaat paperit.

Kysyjän kommentti

Katainen voi nostaa sähkön hintaa, kun näkee että sen osuus on minulla vai 1%.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.12.2010 - 17:12

Kyllä tiedän sillä melkein joka sentin merkkaan kirjanpitooni. Eläkeläisellähän ei ole tuloja kun eläkkeen maksaja hoitaa niiden verot ja verottajalle ilmoittamisen!

Lisätty: 11.12.2010 - 18:58

putte_46 lle vertailupohjaa yhden korvessa asujan menojakauma:
Matkoillakin täytyy syödä ja muut kustannukset sisältää ruuat.
www.aijaa.com/v.php?i=7170462.jpg

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2010 - 22:53

Kyllä tiedän. Menee ihan tarpeeseen .Ei mene matkusteluun.Ruokaan etupäässä.Siihen täytyy mainita kissojen,lintujen ja ihmisten ruoka.Harrastukset uimalamaksut.noin 10 käyntiä kuukaudessa.
Eipä muuta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2010 - 09:36

Menee minne menee, tulee päänsärky jos niitä kirjaa..
Nyt tähän aikaan vuodesta, en edes uskalla ajatella...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2010 - 17:57

Osittain tiedän, osittain en. Sen, kuinka paljon menee esim. asumiseen, sähköön, autoon ja vakuutuksiin, on aina tiedossa. Muut kulut tiedän ja osaan ennakoida suunnilleen. Jos on tulossa jokin kalliimpi ostos kuten silmälasit, koetan huomioida sen kulutuksessani jo edellisen kuukaudenkin puolella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2010 - 21:27

Ns. säännölliset kulut (asuminen jne.) tiedän tarkkaan, mutta ruokakuluja en enää seuraa kovin tarkasti - siihen joka tapauksessa menee leijonan osa tuloistani. Suon itselleni silloin tällöin jotain pientä "ylellistä", en pidä näistäkään kirjaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.12.2010 - 23:00

Se mikä pakollisista menoista jää menee turhuuden turuille ja puutteen tunteiden tukemiseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.12.2010 - 10:19

Mikä laulaen tulee se viheltäen menee. Rahahan on käyttöä varten. En laske noin, mutta hyvä on kun riittä normaaliin kulutukseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2010 - 02:44

Tiedän minä, olen rahaasioissa aika tarkka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 16:02

ohhoh - kunpa jäisikin joskus jotain taskun pohjalle. vaikka tosi asiahan se on että menot on suhteessa tuloihin.
pidän tarkkaa huolta mitä laskuja tupsahtaa ja miksi se taas maksaa näin paljon (sähkö mm).
niin kauan kun saan laskut maksettua ja ruokaa pöytään - olen tyytyväinen. olishan se kiva jos jäis jotaan jemmaan että sais repästä joskus extempore reissun tms.
se täytyy sanoa että mistään en enää voi kitsastella, niin pihisti menee nyt jo ;);)
ja jos se sätkään menevä pari euroa on syy mun kurjuuteen - olkoon näin!!