Oletko jo tehnyt jäälyhtyjä?

Minä tein jäälyhtyjä siten, että jäädytin veden sellaisessa kakkuvuoassa, missä on se reikä keskellä. "Lyhty" irtosi hyvin vuoasta kun kopautin sitä muutaman kerran kylkeen. Sitten vain sinne keskelle kynttilä palamaan ja kaunis on.

Avainsanat: kakkuvuoka jäälyhtymuottina

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.12.2010 - 13:08

Kyllä on tullut tehtyä jäälyhtyjä ja 8 kappaletta..Minullakin on kakkuvokiin tehtynä..niihin kun laittaa folionpalasia pohjalle..tulee hauskaa kimallusta..Ämpäreissä olen myös tehnyt..suurissa ja pienemmissä..Osan olen värjännyt punaiseksi,laitoin punajuuren lientä veden sekaan...
Kyllä varmaan jouluna loistaa ainakin 15 jäälyhtyä pihalla...Ovat todella kuniita,kun on useampi loistaa samassa ryhmässä..

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.12.2010 - 12:01

meneillään on lumilyhtyprojekti.
saas nähdä kumpi jäätyy nopeammin, kylmä vai kuumavesi.
Mpemba-efekti-ilmiön mukaan kuumavesi jäätyy nopeammin..
(meilläpäin nääs sanotaan jäälyhtyjä lumilyhdyiksi)

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 09.12.2010 - 12:03

Hyvä idea, pitääkin koittaa. Itse olen aina tehnyt lyhdyt muoviäpäriin. Ilmeisesti olet antanut vuuan mennä umpijäähän saadaksesi lyhdylle kestävyyttä..?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 12:26

lunta on tullut luotavaksi niin ettei ole lyhtyjen tekoa kerennyt miettimäänkään

_

vastaus kuuma/kylmä vesiasiaan ei ole yksiselitteinen, mutta tässä yksi osaselitys

"Myös veteen liuenneet kaasut ja muut epäpuhtaudet nopeuttavat jäätymistä, ja kuumassa vedessä on esimerkiksi kaasukuplia enemmän. Ilmiö on nimeltään Mpemba-efekti."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 13:14

Tehty on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 13:53

Ei vielä mutta lähiaikoina rustataan maalla jäälyhtyjä. Lähempänä joulua mielellään. Tehdään ne muovisankoihin, tulee sopivankokoisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 14:18

Taitaa olla vesisaavin kokokoinen lyhty haettavissa saunan pesuhuoneessa. Jäi nimittäin Canarylle lähtiessä vesisaavi siellä tyhjentämättä. Siihen on hyvä tökätä jätkän kynttilä valaisemaan jouluaattoiltaa.
Täytyykin käydä pihalle ja kopauttaa kirveellä reikä päähän ennen kuin jäätyy umpeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 16:43

Isommat lyhdyt olen tehnyt ämpäreissä ja meneillään on maitopurkkijäädytys. Sisälle laitan esim. kuusen oksan, viherkasvin oksan tai lehtiä, värillisiä helmiä yms. Niistä tulee jäädyttyään sellaisia pienoispylväitä, ei siis kynttilää sisälle. Jäätyneinä niistä voi koota ryhmän ja laittaa kynttilöitä mielensä mukaan vaikka viereen, taakse jne. Jään sisällä olevat vihreät lehdet näkyvät kauniisti läpi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 17:15

Tehty on. Mitä kuumempi vesi sitä nopeammin jäätyy. Uskomatonta, mutta totta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 20:28

Kylläpäs olette ahkeria napsun väki 100 ja 1 piste kullekin.
ei minun perhessä enään tehdä lumi-, eikä jäälyhtyjä. Lapset ovat maailmalla ja kukaan ei
tule jouluksi kotiin. Kyllä niitä ennen tehtiin kun lapset olivat pieniä ja Pentti isä oli mukana.
Aika on kulkenut omaa kulkuaan ja lumilyhdytkin valuneet sammuksiin sen mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 20:44

En ole vielä väsännyg pitääpi tehdä kiitos tuosta muottiohjeesta ( kakkuvualle vähän muutakin käyttöä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.12.2010 - 21:13

Vautsi, taitaa olla todella hyvännäköinen. Pitääkin kokeilla niillä aiemmin mainituilla vesien lämpötiloilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2010 - 19:00

Uskokaa tai älkää mutta minä en oo ikinä tehny ensimmäistäkään jäälyhtyä.Nyt on siis korkee aika tehdä ja eiku tuumasta toimeen!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2010 - 02:19

Aatoksi ajattelin jokusen laittaa.