jäätyykö kuuma vesi nopeammin kuin kylmä vesi?

oletteko kokeilleet tehdessänne lumilyhtyjä ?

Avainsanat: vesi jäätyminen lumilyhdyt teoria

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.12.2010 - 14:55

Testattu on. Kuuma vesi jäätyy nopeammin. Ämpäriin kuumaa vettä ja pakkaseen ulos, eikä aikaakaan kun kaunis lyhty on valmis. Jäätymisnopeus riippuu tietenkin pakkasasteista. Mitä korkeampi on ulkoilman ja veden lämpötilaero, sen nopemmin jäätyy.

Eräs afrikkalainen jäätelönmyyjä tätä jo aikoinaan kertoi, kun valmisti myytävää tuotetta pakastimessaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.12.2010 - 11:47

Tämä on pelkkää luuloa, mutta luulen kylmän veden jäätyvän nopeammin, koska veden jäähtymiseen ei mene aikaan. Lumilyhdyt olen tehnyt aina kylmästä vedestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 09.12.2010 - 12:08

Afrikkalainen jäätelökauppias on sitä mieltä että kuumasta maidosta saa kylmää nopeammin jäätelöä:
yle.fi/alueet/lahti/2010/11/...origin=rss

Lähteet:
afrikka

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 12:28

vastaus kuuma/kylmä vesiasiaan ei ole yksiselitteinen, mutta tässä yksi osaselitys

"Myös veteen liuenneet kaasut ja muut epäpuhtaudet nopeuttavat jäätymistä, ja kuumassa vedessä on esimerkiksi kaasukuplia enemmän. Ilmiö on nimeltään Mpemba-efekti."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 13:11

Olen kyllä lumilyty astiat laittanut kylmään veteen ulos..Kerro ihmeessä kumpi jäätyi ensin. Aika mielenkiintoinen juttu..ei ole edes koskaan välähtänyt mieleeni,että laittaisin kuumaa vettä..Veikkaan kumminkin,että kylmä vesi jäätyy nopeammin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 13:14

Meillä jos putkistossa joku menee jäähä se on ensin kuumavesipuoli.Aina käynyt niin.

Lisätty: 10.12.2010 - 22:14

Tämä on totisinta totta .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 14:04

Jos samassa lämpötilassa jäädyttää niin kuuman veden jäähtymiseen 0 eli jäätymis lämpötilaan saattamiseen menee energiaa so aikaa x ominaislämpö. Jäätyseen niillä sitten menee sama energia määrä.
Jää sulamislämpö 334,4 kJ/kg
Vesi ominaislämpö 4,190 kJ/kgK

fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4%C3%A4

oppiminen.yle.fi/artikkeli?id=1957

Lisätty: 09.12.2010 - 17:34

Minä uskon vieläkin matematikkaan ja fysiikan lakeihin. Einsteinin teoriakaan ei ole kumottu.
Kun kappale saavuttaa valon nopeuden sen massa on ääretön. Siis se menee mustaan "eukkoon".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 20:31

Papan vastaus on niin varmantuntuinen, että lainaan sitä vastauksekseni, voin tehdä kokeen myöhemmin,
kun on valoisaa ja lämpimämpää.

Lähteet:
Kiitos pappa idean lainauksesta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 20:52

Itse veikkaan kyllä edellen kylmää vettä...
mutta ei tässä mitään testaan kummallakin tapaa huomenna niin katsotaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.12.2010 - 21:07

Olisin veikannut kylmää veden jäätyvän nopeammin, mutta taitaa ollakin toisin päin. Pitää kokeilla kunhan tulee kunnon pakkaset.