Onko sinulla jokin itsenäisyyspäivään liittyvä perinne?

Minä kirjoitan joulukortit ja leivon pipareita joka vuosi itsenäisyyspäivänä. Varsinainen päivän teemaan liittyvä perinne on kynttilöiden sytyttäminen iltakuudelta ikkunalle.

Avainsanat: itsenäisyyspäivän perinne

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.12.2010 - 13:00

Tuntematon sotilas katsotaan (ainoastaan tämä vanhempi versio)..
Linnan juhlat siihen asti kun tämä pukuloisto on tullut sisään...
kynttilöitä en ikkunalla polta ettei kissa häntäänsä polta...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.12.2010 - 12:35

Tuntematonsotilas katsotaan ja tietysti linnanjuhlat katsotaan,ihan muodinvuoksi.Kynttelikkö laitetaan olohuoneenikkunaan loistamaan kuudelta,yleensä olemme kahden mieheni kanssa näin itsenäisyyspäivänä.Illalla ennen nukkumaanmenoa luen sängyssä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 12:52

Aiemmin soitin aina isovanhemmilleni ja kiitin heitä siitä, että olivat mahdollistaneet meille jälkipolville itsenäisen ja rauhallisen asuinmaan. Poltan myös kynttilöitä itsenäisyydelle. Traditiona on myös olla katsomatta linnan juhlia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 12:56

Joululaatikoiden tekoa ja katselmus ihmisten ikkunoihin itsenäisyyspäivänkynttilöihin, iltakävelyn merkeissä. Itse en polta niitäkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 13:13

Kun olin nuori ja asuin kotona vanhempien kanssa..oli perinne,että paistoin pikkulettuja isossa lettupannussa..kerralla tuli 7 lettua..paistoin ne kellari-kerroksen puuhellalla...en tiedä mistä tämä perinne tuli....sen muista ,että viimiset lettukestit..oli vuonna 1961,olin pari viikoa aikaisemmin mennyt kihloihin..
Nyt kuuluu linnanjuhlien katsominen..onkin seurettava tarkaan,kun ystäväni on juhlissa..Kynttilät sytytän klo 18...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 13:56

Linnanjuhlien katselu. Kotona oleminen.Saunassa käyminen.Kynttilän polttelu.Lintujen seurailu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 15:20

Linnanjuhlia minäkin katselen. Muuten ihan rauhallinen pyhäpäivä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 18:31

Ei muuta kuin linnanjuhlat ja se että perheen kanssa tehdään yhdessä pizzaa. Mielessäni väikkyvät Yrjö Jylhän säkeet:

Te ette turhaan taistelleet
te ette turhaan kaatuneet
te saitte suurimman voiton:
te voititte veljen veljelleen,
te löysitte kansan eksyneen,
te airuet aamunkoiton.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 19:19

Kynttilät oon sytyttäny perinteisesti maamme itsenäisyydelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 22:50

Linnassa se tulee vietettyä jos vain Suomessa olen ... ; D

ps.
kotini on linnani

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 23:18

Päivän aikaan joulua tuon lähemmäksi kellarista. Tyttäreni laittoi nyt joulukuusen parvekkelle.
On muovituote. Ja kyllä niitä valoja on jo kanssa laitettu.
Saunanlauteet ovat puhumattomia paperi,-ja laatkkkonyttyjä täynnä, jotka täytyisi laittaa sotilaalliseen ryhtiin aattoa varten.Jospa ne pukin pienet tontut ne korjaisi sieltä poies sitten.
Linnan juhlia katsoin vähän aikaan, mutta tuntui kuin lippusuitset olisivat lopsahaneet vähän väliä silmieni päälle. Lopetin katselun, mutta se oli vain harhautus, napsu kutsui veoavasti

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.12.2010 - 01:19

On. Lapsenlapseni syntymäpäivä on tänä päivänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.12.2010 - 01:27

nostetaan siniristi salkoon , sytytetään kyntittilät pappan ja hänen sotasankareiden muistoksi myöskin niiden auttavaisten pikku kätösten , jotka eivät olleet saaneet tarpeeksi kiitosta ... just ne uurastavat sodan aikaiset ÄIDIT , ja LAPSET jotka tekivät työtään ahkerasti omilla tahoillan.. ...heidänkin muistoksi nyt kynttilää poltamme .. ...kiitokseksi ... rakkaasta suomenmaastamme ja kielestä !

Lisätty: 07.12.2010 - 01:31

www.youtube.com/watch?v=ror8...re=related

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 07.12.2010 - 08:34

Perinteitä ei ole muita kuin kynttilän sytyttäminen ikkunalle, sinivalkoinen tietenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.12.2010 - 09:07

On toki eli laitetaan ikkunalle 2 valkoista kynttilää. Myös liputus jos ollaan maalla. Kunnioitan niitä jotka lunastivat meille itsenäisyyden, ihan jokaista ilman mitään erittelyä. Mielessä ovat oman suvun edesmenneet myös enemmän kuin arkielämässä muutoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.12.2010 - 15:21

Katselen linnanjuhlia. Se on oikeastaan ainut perinne.

Kotona kun asuin niin aina piti mennä ripustaan lippu salkoon ja yrittää muistaa, että millon sen saa ottaa alas. :D