Pitäisikö Finnair myydä että lentoemännät saisi kunnon palkkaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.12.2010 - 16:16

Tämän kertaisessa lakkoilussa ei taida olla kyse rahasta vaan palautumisvapaiden muuttamisesta. Iltasanomien mukaan emännät tienaavat 3320 e/kk ja työaika on alle 100 tuntia/kk. Keskiverto suomalainen tekee noin 160 tuntia kuukaudessa töitä kuka millaisellakin palkalla.

www.iltalehti.fi/uutiset/201...4_uu.shtml

Lähteet:
iltalehti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.12.2010 - 16:42

Työajoistahan tuo lakko on..
Tietenkin pitää myös ottaa huomioon, minne lennetään ja sen mukaan aika vapaa joku lentää vain 3 tunnin matkan ja joku yli 13 tunnin...

Hyvä palkkahan tuo on noin pienellä tuntimäärällä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2010 - 18:08

Hyvä palkka pienellä tuntimäärällä, tekipä sen mihin vuorokauden aikaan tahansa. Sillä siisti minun mielestäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2010 - 19:14

Eipä se Finnairin myynti nyt työolojen parantamiseen varmaan kovin järkevä keino ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2010 - 01:03

Ihan riittävä palkka on lento emoilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2010 - 07:41

Emot on palkkansa ansainneet. Ei ole ainoa työnantaja suomessa, joka haluaa muutta aikaisemmin sovittuja asioita. On tällä hetkellä enemmänkin sääntö kuin poikkeus tuo työehtojen muuttaminen. Liekö linjaus Työnantajien keskusjärjestöjen suunnitelmia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2010 - 08:45

En ota kantaa palkan suuruuteen. Kai siinäkin pätee kysynnän ja tarjonnan laki? Mutta olen työntekijän puolella tässä asiassa. Ja syy on seuraava. Minusta liitot (ainakin osa) ovat menettäneet merkityksensä. Eivät pysty pitämään työntekijän puolia pienimmissäkään asioissa. Tämä on jo osittain johtanut siihen, että ne työntekijät jotka pystyvät, pitävät puolensa ja niitä toisia työnantajapuoli käyttää törkeästi hyväkseen. Tästä taas on seurauksena suuri eriarvoisuus työpaikoilla, joka johtaa työilmapiirin heikkenemiseen ja "kentän" hajontaan. Mikä kai on joidenkin tahojen tarkoituskin? Ymmärrän toki työnantajapuoltakin varauksin. Mutta pähkinänkuoressa: Toivoisin joitain muita TASAPUOLISIA keinoja sopia työehdoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2010 - 12:15

Lehtitietojen mukaan ei palkassa ole valittamista. Moni pidemmän koulutuksen omaava ja vaativampaa työtä tekevä saa huonompaa palkkaa. 3360 e peruspalkka/kk on aika hyvä, siihen lisät päälle. Työaika 90 t kuukaudessa, useimmilla se on huomattavsti enemmän.
En ymmärrä sen pj:n puheita etteivät jaksa olla töissä jos palautumisiapaata supistetaan. Pitkillä lennoilla ei kovin iäkkäitä käytetä edes mutta lyhyillä Euroopan lennoilla niitä kyllä näkee.
Aikaerojen kestävyyskin on varmaan testattu eli fyysiset ominaisuudet jo koulutukseen haettaessa. Eli paljon melua tyhjästä.
Aikakauteen täyttyy sopeutua jollain tapaa jos meinaa työpaikkoja säilyttää. En usko että kaikki työntekijät ovat samaa mieltä kun nokkahenkilöt. Muut vahvat järjestöt peesaavat eli toimivat takapiruina, sehän on nähty.
Ammattiliittojen merkitys työntekijöiden asioiden ajamisessa on minimointunut jo aikoja sitten. Täytyisi pakostakain muuttaa katsantokantoja, muuten käy kehnosti. Työvoimaa saa ulkomailta ja koulutushan on lyhyt.
Ilmaiset lentomatkat saa jokainen lentoemo jo vuoden työssäolon jälkeen. Ja edut eivät koske pelkästään sitä työssäolevaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2010 - 15:59

waikee mennä spekuloimaan kunnen ole ollu lentoemo. yleensäkään tykkää lennellä.
varmaan tuo palautumisaika on erilainen ihmisillä.
lakkoilla ny näköjään voi mistä syystä vaan ( kuten viimeaikojen lakot osoittavat ) - ja suomi on taas sekaisin ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2010 - 19:40

Tulevaisuudessa saattaa hyvinkin häämöttää Finnairin yhdistyminen toiseen lentoyhtiöön. Mikä tämä mahdollinen yhteistyökumppani olisi, sen kertovat varmasti uutiset aikanaan. Hyviä ehdokkaita saattaisivat olla esimerkiksi: SAS, Norwegian tai AirBerlin.
Yhdistymisen taka-ajatuksena saisi Finnair poistettua nykyiset henkilökuntaongelmansa. Joten, annetaan ajan kulua ja katsotaan mitä päivät tuovat tullessaan.

Nykyiset palkahan ovat huippuluokkaa verrattuna mihin tahansa vastaavaan tehtävään maan kamaralla. Vai mitä ansaitsevat tarjoilijat ravintolassa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2010 - 22:21

Ei tarvi myydä..Kyllä lentemännillä on ihan hyvät palkat...mutta onhan työkin aika raskasta..ja epäsäänöllistä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.12.2010 - 13:23

Minusta niillä huonot palkat ja mitä kamalimmat työajat.Olen luullut että saavat parempaakin palkkaa.
Kun aina ovat kiinni työssään. OLi onni ettei tyttäreni ruvennut lentoemännäksi se on monen tytön toiveammatti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.12.2010 - 23:56

Ei missään nimessä, antaa virkailijoiden lakkoilla, on sitten taas syy nostaa lentolippujen hintoja vedoten tuulesta temmattuihin menoihin.