Onko jotain sääntöjä miten monta kertaa voi puoluetta vaihtaa vaaleilla valittu henkilö 1 istuntokauden aikana kunnallispolitiik ?

assa, täällä turussa vaihtoi Maarit Rostedt taas puoluetta, ensin perussuomalaisista valittuna heti loikkasi kokoomukseen ja nyt loikkasi vapauspuolueeseen, onko tämä erityisen harvinaista, Gristalli oli ennen täällä napsussa ja nykyään maaritr ja Jethron äiti.

Avainsanat: loikkiminen puolueesta toiseen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.12.2010 - 18:16

Ei ole tähän asiaan sääntöjä. Minä en ainakaan Maaritille enää ääntäni antaisi, kun ei ole mitään varmuutta että minkä puolueen lippua hän milloinkaan heiluttaa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.12.2010 - 14:02

Ei ole sääntöjä. Kuntalaki ei sinänsä edellytä kuulumista mihinkään puolueeseen tai valtuustoryhmään. Voi olla jopa kuulumatta mihinkään tai vaihtaa niin usein kuin haluaa. Kuntalaki vain sallii (mutta ei edellytä) valtuutetun kuulumisen valtuustoryhmään, joka sekin voi olla vaikka vain yhden henkilön kokoinen tai esim. kahdella "puolueella" yhteinen jne.
Ehdokasasettelun vaaleja varten tekee puolue tai vaihtoehtoisesti valitsijayhdistys, jonka voivat perustaa 10 äänioikeutettua kuntalaista yhtä ehdokasta varten, pienemmissä kunnissa riittää 3 henkilön perustama yhdistys ehdokkaan asettamiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2010 - 14:38

Ei varmaan mitään varsinaista sääntökirjaa, mutta ainahan näitä loikkareita silloin tällöin esiintyy...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2010 - 15:11

Ei sääntöä. Kun kaikki puolueet on käyty loikkimalla läpi, niin sen jäikeen ei varmaan enää puhuta loikkauksesta. Sanotaan varmaan silloin "paluumuuttajaksi".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2010 - 18:12

Hyvinhän se käy, jos katsoo,ettei tarpeeksi hyvin menesty nykypuolueessa, niin hups! Naapurin penkkiin kokeilemaan onnea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2010 - 21:46

Mitään sääntöjä ei kyseiseen ilmiöön löydy. Toivottavasti äänestäjät tekevät omat johtopäätöksensä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2010 - 09:16

Ota noista poliitikoista nyt sitten selvää. Minä en jaksa enää innostua. Jotenkin tuntuu niin näennäiseltä keinolta vaikuttaa asioihin. Ihminen pystyy yksilötasolla vaikuttamaan asioihin paljon enemmän muulla tavoin, kuin äänestämällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.12.2010 - 19:43

Jokainen hakee hakee ja soisi löytävänsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 11:11

Ei ole sääntöä, mutta harvinaistahan se on että joku pelkästään loikkii sinne sun tänne. Tarkoitushakuista omien etujen ajamista pelkästään, Kokoomus ei menettänyt mitään tuon viimeisimmän loikan/tempun takia, päinvastoin.
Vapauspuolue taitaa sopia hyvin... mutta kunnallispolitiikan tasolla..... no en sano mitään.
ihmettelen jos joku tuollaísta "loikkarikuningatarta" äänestää. Kunnallisvaaleihin on toki aikaa eli ehtii nauttia kokouspalkkioista ja eduista vielä jonkin aikaa.
Kuvitelkaa jos noita samanlaisia olisi enemmän!!! Onneksi ovat häviävä vähemmistö.