Minä vuonna tuli suomeen käyttöön ensimmäinen vedellä huuhdeltava WC-pönttö ja minne jätteet laskivat?

Avainsanat: wv-pönttö

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 03.12.2010 - 19:36

Mielenkiintoisia ajatuksia pappa4:llä mielessä käy. Komiat olivat näkymät Olavinlinnan kuuluisasta istuntosalista - olihan sitä ihan pakko käydä vilkaisemassa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.11.2010 - 19:12

Suomen ensimmäinen vesiklosetti asennettiin v. 1883 Suomen Pankin päärakennukseen.

toinen tieto :

Eri yhteyksissä tuodaan toistuvasti virheellisesti esiin, että Suomen ensimmäiset vesikäymälät on otettu käyttöön Helsingissä vuonna 1883 valmistuneessa Suomen Pankin rakennuksessa. Sen vuoksi on aiheellista todeta, että Suomen ensimmäiset vesikäymälät eli vesiklosetit (W.C. tai WC, engl. water closet, vesihuuhtelulla varustettu käymälä) rakennettiin Helsingin silloisen kaupungin lähellä sijaitsevaan Lapinlahden keskuslaitokseen eli mielisairaalaan, joka avattiin vuonna 1841.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2010 - 19:12

Menikö ne siellä Turuus siihen Aurajokkeen.Kyllähä siitä aikaa tietenkin on kulut vuosia.Taitaa pikkuhiljaa tulla kuivakäymälät muotiin. Tulee niin paljon määräysiä tuohonkin jäte ongelmaan.
Aika moni laittaa uusiinkin kuivakäymälän.

Lisätty: 01.12.2010 - 12:16

Onhan se ollut varmaan upeaa kun laitoksiin on saatu lämmin ja vedellä huutova vessa. Sitä on ihmetelty.Onko tämä totta ollenkaan. Oli ne ulkohuusit niin epäsiistejä ja kylmiä ,epämukavia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2010 - 19:24

Lapinlahden mielisairaalaan saatiin 1800-luvun puolivälin tietämillä tämä mukavuuslaitos ensimmäisenä ja jätteet pääsivät lähes suoraa tietä takaisin luontoon. Ei ollut tuo jätevesiasetus tuolloin ihan yhtä tiukka kuin nykyään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2010 - 20:40

Yli 100 vuotta ollaan saatu nautittua vesiklosetista

fi.wikipedia.org/wiki/WC_%28...nyssivu%29

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2010 - 21:17

Jokos niillä sitten alkaa olla jo antiikkiarvoa. Voi hitsi kun yhtenä päivänä luin hyvän jutun jonkun jätevesikeskustelun puitteissa, kuinka vanhan ajan puuvessat tulevata ainakin omakotialueilla
arvoonsa arvaamattomaan. Olisin pätkän sujauttanut kirjoitusta tähän, mutta enpä löydä enään lehteä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2010 - 15:33

Olen aina asunut WC-talossa. En muista, että muillakaan Helsingissä olisi enää ollut huusseja, paitsi raitiovaunutyöläisten talossa Taka-Töölössä Mannerheimintiellä. Taisivat laskea jätökset vielä 50-luvulla Rajasaaren "puhdistamon" kautta Humallahteen, siihen pääministerin virka-asunnon eteen. Siinä sitten pilaantui sekä Humallahden uimala että Hietaniemen uimaranta, joka on otettu uudestaan käyttöön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2010 - 02:39

Tavallaan Suomessa oli mielestäni "sivistyneet" vessat vasta keisarikuntien aikaan.