Porista löytyy venäläisten joukkohauta. Löytyykö muualta Suomesta?

siis varmasti löytyy, mutta missä sijaitesevat?

Lisätty: 01.12.2010 - 11:39

Porin joukkohauta liittynee seuraavaan:

Porin lentokentän suunnittelu alkoi vuonna 1937, jona aikana Tie- ja vesirakennuslaitos rakensi työllisyystyönä ja osana sotilaallista varusteluohjelmaa Suomeen lentokenttiä maakoneille. Liikenne aloittiin jo talvisodan aikana, huolimatta siitä etteivät kaikki suunnitellut neljä ristikkäistä 800 metrin pituista kiitotietä olleet vielä valmiita. Kiitotiet valmistuivat vuonna 1941.
Syksyllä 1941 natsi-Saksan ilmavoimat, Luftwaffe, otti kentän käyttöönsä ja lisärakensi aluetta. Kenttä toimi pääosin Pohjois-Suomen lentokentille tukeutuneen Saksan 5. Ilmalaivaston huoltokenttänä, ja sen yhteydessä toimi Luftwaffen kenttälentovarikko, Feldluftpark Pori. Suomen ilmavoimille varikko oli tärkeä, sillä sieltä saatujen varaosien varassa oli ilmavoimien Bf 109 ja Ju 88 -kaluston ylläpito. Saksalaiset pidensivät A-kiitotien 1 400 metrin pituiseksi, ja rakensivat alueelle kymmenkunta lentokonehallia ja muita rakennuksia, yhteensä toista sataa. Tarkoituksena oli tehdä Porin kentästä A-Flughafen-tason harjoitus- ja koulutuskeskus taistelulentäjille. Saksalaiset käyttivät kenttää vilkkaasti, ja esimerkiksi Saksaan lennettiin päivittäin. Koneita kentällä saattoi olla satakunta. Aero lensi Porista Ruotsiin lentoja jatkosodan aikana. Syyskuun alussa Suomen katkaistua suhteensa Saksaan 1944 saksalaiset poistuivat Porista 14. syyskuuta. Joukkojen komentaja kenraalimajuri Backhaus varoitti, että koko kenttäalue on miinoitettu. Vuorokautta myöhemmin aikamiinat räjäyttivät panostukset ja tuhosivat kentän ja kiitotiet täysin. Ihmishenkiä ei menetetty.
(wikipedia)

Avainsanat: joukkohauta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.11.2010 - 12:42

Lappeenrannassa on vanha venäläinen hautausmaa jota sanoimme lapsena ryssiksi,oli meidän leikkipaikka,kamalaa.Huhtiniemessä on venäläisten joukkohauta,kuulemma,en siellä ole koskaan käynyt vaikka meiltä sinne ei ole matkaa kahta kilometriäkään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.11.2010 - 12:26

Lappeenrannan Huhtiniemestä löytyy ainakin joukkohautoja..
Hämeenlinnassa on 9 Suomen sisällisodan aikaista punaisten jolttohautaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2010 - 13:46

voipi olla , että kun asutus laajeenee ja maata kaivetaan, että löytyy vieläkin niitä hautoja.
Täällä Keuruulla siunataan vai joko siunatiin yksi kaatunut Keuruulainen mies.
Aivan sotilaallisest hautajaismenot ovat luin paikallissanomista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2010 - 13:55

En tiedä missä ja milloin venäläiset ovat Suomeen tunkeutuessaan joutuneet surman suuhun. Ihan hyvä että paha saa palkkansa, noin yleisellä tasolla sanottuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2010 - 14:18

fi.wikipedia.org/wiki/Joukkohauta

Huhtiniemestä löytyy ja varmaan vielä monia löytämättä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.11.2010 - 15:33

Kyllähän niitä vähän väliä löytyy sieltä sun täältä. Oli aikaisemmin sellainen asia, mistä oli keskustelukin kielletty. Mitenkähän sellainen on Poriin osunut. Historian kirjat kertonevat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2010 - 09:18

Pakostikin luulisi löytyvän/olevan esimerkiksi Suomussalmella. Raatteentien taisteluissa kuoli paljon venäläisiä, en tiedä kuskattiinko heitä takaisin Äiti-Venäjälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2010 - 17:22

Lappeenrannassahan niitä paljon pitäisi olla. On siellä kaivauksiakin tehty mutta aika huonoin tuloksin. Ei ole kauhastu oikeesta paikasta. Kyllä niitä elossa olevia on vielä jotka hyvin muistaavat kun niitä hautailtiin.Mutta ei ne muista tarkasti paikkaa . Ne on muuttuneet ja muuttaneet
ilmettä luonnon kasvaessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.12.2010 - 19:28

Varmasti on paljon hautoja jotka eivät ole tulleet ihmisten tietoon. Itse en tiedä nimetä yhtään paikkakuntaa.